​ŘSD a stavební firmy podepsaly dodatek ke smlouvě

​ŘSD a stavební firmy podepsaly dodatek ke smlouvě

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) podepsalo minulý týden se společnostmi Eurovia, Metrostav a Swietelsky dodatek ke smlouvě na dostavbu hradecké dálnice D11. Cena se zvýší o zhruba 148 milionů Kč, termín dostavby se zkrátí o měsíc. Na briefingu to oznámili ministr dopravy Dan Ťok, šéf ŘSD Jan Kroupa a zástupce firmy Eurovia Pavel Jiroušek.

„Jsem přesvědčen, že toto byla nejrozumnější a nejekonomičtější varianta,“ uvedl Dan Ťok. Jan Kroupa doplnil, že pro ŘSD je velkým přínosem, že se nemusí opakovat soutěž na stavbu, podle něj by to stálo více peněz než současné navýšení. „Což jsme ověřovali znaleckým posudkem,“ dodal.

Podle dodatku ke smlouvě firmy dostanou požadovaných 148,63 milionu Kč bez DPH. Původní vysoutěžená cena byla 2,594 miliardy Kč bez DPH. Navýšení si ŘSD nechalo ověřit znaleckým posudkem, vyplývá ze sedmistránkového dodatku zveřejněného v registru smluv. Obě strany se také dohodly na tom, že pondělí 11. února je dnem předání staveniště a že firmy zahájí stavební práce do 14 dnů.

Termín uvedení dálnice do provozu dodatek zkrátil o jeden měsíc na 43 měsíců. Protože za datum zahájení stavby se bere 5. říjen 2018, měla by být dálnice uvedena do provozu do 5. května 2022. Termín úplného dokončení díla dodatek zkrátil také o jeden měsíc, na 55 měsíců, tedy do 5. května 2023.

ŘSD v dodatku přiznalo, že stavebním firmám ve lhůtě 12 měsíců od podpisu smlouvy neoznámilo zahájení stavby. Učinit tak mělo do 1. září 2018. Protože ŘSD neoznámilo zahájení stavby do 12 měsíců, vznikl stavebním firmám podle smlouvy nárok na dodatečnou platbu. Včasné neoznámení zahájení stavby je v dodatku zdůvodněno prodloužením řízení o vydání stavebních povolení kvůli námitkám hnutí Děti Země.

Konsorcium společností Eurovia, Metrostav a Swietelsky koncem ledna oznámilo podmínečné odstoupení od smlouvy na stavbu úseku z Hradce Králové do Smiřic, podle firem jim ŘSD řádně nepředalo staveniště. ŘSD na to reagovalo vypovězením smlouvy.

Poté se Ředitelství silnic a dálnic s firmami dohodlo, že uzavřou dodatek ke smlouvě, pak by obě strany sporu měly vzít zpět své odstoupení od smlouvy. Stavební společnosti současně daly najevo, že kvůli zdržení vypršela jejich cenová nabídka, a budou tak žádat víc peněz. Eurovia náklady navíc vyčíslila na zhruba 200 milionů Kč, přičemž do částky zahrnula náklady na uvedení území do potřebného stavu a zvýšené ceny vstupů stavebních prací.

(čtk)

Foto: ŘSD

spinner