Další výstavba D3

Premiér Sobotka a ministr Ťok zahájili stavbu dalších úseků D3

Premiér Sobotka a ministr Ťok zahájili stavbu dalších úseků D3

PRAHA (7.4.) – Po několika letech stavebního útlumu se na českých dálnicích začíná stavět. Předseda vlády Bohuslav Sobotka společně s ministrem dopravy Danem Ťokem, náměstkyní rakouského spolkového ministra dopravy Urschulou Zechner a dalšími hosty slavnostně zahájili výstavbu dvou úseků dálnice D3, stavby Borek – Úsilné a Veselí nad Lužnicí – Bošilec.

Obě zahájené stavby na dálnici D3, mezi Veselím nad Lužnicí a Bošilcem a mezi Borkem a Úsilným, by měly být dány do provozu za tři roky, tedy v březnu 2018, a proti předpokládání ceně o zhruba polovinu levněji. Pětikilometrová stavba z Veselí nad Lužnicí byla vysoutěžena za 635 milionů korun, tříkilometrovou stavbu z Borku za částku 718 milionů korun (částky bez DPH).

„Zrychlení výstavby páteřních komunikací, zejména přeshraničních spojení je dalším krokem v naplňování priorit vlády. Jen v roce 2015 by měly být zahájeny stavby 125 kilometrů vyšší tříd, v rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury je letos připraveno pro čerpání až 94 miliard korun. Dálnice D3 je strategickou komunikací, která má do budoucna propojit Prahu a Linec, tedy Českou republiku s Rakouskem. Současně chceme více investovat do rekonstrukce silnic nižších tříd. Proto vláda vyčlení v roce 2015 4,5 mld. korun pro kraje, aby mohly urychlit opravy silnic 2. a 3. tříd,“ uvedl premiér Bohuslav Sobotka. „Jsem velmi rád, že se nám obě stavby podařilo zahájit ihned na začátku stavební sezóny. Díky těmto dvěma úsekům se o dalších osm kilometrů přibližujeme k cíli, kterým je kompletní dálniční spojení do Rakouska v podobě dálnice D3,“ konstatuje generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.

Jedním z klíčových úkolů rezortu pro další období je závazek České republiky dokončit dálniční spojení s Rakouskem. U našich jižních sousedů je v pohybu také příprava stavby tzv. severní dálnice A5 mezi Schrickem a Poysbrunnem směrem na Mikulov – a stále platí, že Česká republika plánuje spojení s Vídní čtyřpruhovou silnicí. Dálnici S10 z Lince pak kolegové z Rakouska plánují dokončit severně od Freistadtu. „Svou rakouskou kolegyni jsem znovu ubezpečil o tom, že výstavba dálnic a klíčových silnic v České republice bude v dalším období akcelerovat. Dnešní start stavebních prací na dvou úsecích D3, pětikilometrového úseku Veselí nad Lužnicí – Bošilec a tříkilometrového úseku Borek – Úsilné, je v tomto směru skvělou zprávu, a rozhodně ne poslední,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Už minulý týden byla zahájená další důležitá stavba na rychlostní silnici R4 ze Skalky ke křižovatce u Příbrami, u níž se společně s R7 uvažuje o rehabilitaci tzv. PPP projektů. „Konferenci věnovanou PPP projektům připravujeme ve spolupráci s Asociací pro rozvoj infrastruktury konferenci 16. dubna ve Slovanském domě v Praze. Společně s novým vedením ŘSD se snažíme dohnat skluz za minulá období. Letos zahájíme stavby 125 km silnic vyšších tříd, tedy dálnic rychlostních silnic nebo silnic I. tříd, a v roce 2016 dokonce více než 200 km silnic,“ uzavřel ministr Ťok, který znovu připomenul také důležitou metodiku pro zadávání dopravních staveb formou Design-Build připravenou SFDI. Ta může u vhodných staveb výrazně snížit vady projektové dokumentace a zrychlit přípravu projektu.

(tj)

spinner