Pražská správa komunikací vypíše v říjnu tendr na projekt a opravu Libeňského mostu

Pražská správa komunikací vypíše v říjnu tendr na projekt a opravu Libeňského mostu

25.9. - Pražská Technická správa komunikací (TSK) vypíše v říjnu veřejnou zakázku na dodavatele projektu a stavby opravy Libeňského mostu. Část přes vodu bude opravena a na libeňském břehu bude vystavěn tzv. inundační most. Náklady na opravu samotného soumostí se vyšplhají na zhruba dvě miliardy korun a další peníze si vyžádají úpravy okolí. První práce by mohly začít v roce 2022. Novinářům to řekli primátorův náměstek Adam Scheinherr (Praha Sobě) a ředitel TSK Jozef Sinčák. Most z roku 1928 nebyl nikdy opravován.


"Dojde k zachování architektonicky cenných mostů, není to jen most přes Vltavu, ale i most přes bývalé rameno Vltavy, které teklo až do roku 1928 směrem u Palmovky. Tyto dvě části jsou architektonicky cenné a obsahují cenné kubistické prvky," řekl Scheinherr.

Kromě zmíněných mostů, které budou opraveny, vznikne na libeňském břehu nový inundační most, který bude nově na pilířích a pod kterým bude moci protékat v případě povodní voda. "Tím zajistíme, že v případě povodní bude hladina v Holešovicích a Karlíně mnohem níže než v roce 2002, protože voda proteče," řekl Scheinherr. Nyní je tato část na náspu.

Práce a zakázka, kterou TSK vypíše, se netýká jen soumostí, ale bude pracovat i s obnovením vltavského ramene, vznikem cyklostezek nebo bezbariérových přístupů na most z Rohanského ostrova, který se změní v odpočinkovou oblast. Vystavěn bude tzv. proplachovací kanál. "Nyní všechny tyto kroky zkoordinujeme do jednoho projektu," řekl Scheinherr.

TSK a město zvolily metodu projekt&build, kdy jedna firma dodá projekt a zároveň práce provede. Do projektu oprav byly zakomponovány některé části z někdejšího projektu, který počítal s demolicí. "Bude tedy možné do značné míry konzumovat již schválená stavební rozhodnutí," řekl Sinčák.

Na mostě se po opravě počítá se stejným rozsahem a intenzitou provozu, který je tu dnes. Obousměrně tedy budou jezdit tramvaje, v každém směru bude jízdní pruh pro auta a vzniknou cyklopruhy.

Cena rekonstrukce soumostí je odhadována na 1,967 miliardy korun. Další práce, jako je vybudování protipovodňových zábran, proplachovacího kanálu nebo retenční nádrže, se vyšplhají na 455 milionů.

Libeňský most z roku 1928 je v havarijním stavu. Předloni byl kvůli tomu dočasně uzavřen pro auta a MHD. Letos se při diagnostikách ukázalo, že všechny oblouky vykazují stejnou zatížitelnost jako v době stavby. Minulé vedení Prahy počítalo se zbouráním mostu a jeho nahrazením novou konstrukcí, současné vedení magistrátu ale rozhodlo o opravě.

Problémy se stavem mostů má Praha dlouhodobě. Na začátku prosince 2017 spadla lávka pro pěší mezi Císařským ostrovem a Trojou. Při nehodě byli zraněni čtyři lidé. Nová lávka bude hotova letos v říjnu. Praha aktuálně řeší také opravu Hlávkova mostu. Ve špatném stavu je také Palackého most a Praha letos opravuje spodní části Barrandovského mostu.

(čtk, tl)

Foto: archiv
spinner