Silniční spojení Brna a Vídně

Prachař: Spojení Brna a Vídně se bude připravovat jako rychlostní

Prachař: Spojení Brna a Vídně se bude připravovat jako rychlostní

PRAHA (25.9.) – Silniční spojení Brna a Vídně bude podle ministra dopravy Antonína Prachaře nadále připravované jako rychlostní silnice. Podmínkou výstavby čtyřproudé komunikace je, aby na ni v Rakousku navazoval stejný typ komunikace, což zatím sousední země nechystá. Přípravu komplikuje i to, že byly zrušeny zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje. Podle ministra se proto zatím bude stavět jen dvouproudý obchvat Mikulova.

„V současné chvíli by bylo stavět tento obchvat a napojení do Rakouska jako čtyřpruh plýtvání penězi," uvedl ministr. Podobnou čtyřproudou silnicí, jež nikde nezačíná a nekončí, je například obchvat Znojma, který je tak prakticky nejdražší bruslařskou dráhou v zemi. Při nynějším vykupování pozemků na jižní Moravě se ale přesto bude počítat s případným rozšířením na čtyřproudou rychlostní silnici.

Ministr tak reagoval na kritiku hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška, podle kterého je současná dvouproudá silnice spojující Brno s Vídní nedostatečná. Podle Haška zástupci obou měst trvají na mezivládní úmluvě ČR a Rakouska z roku 2009 o vybudování dálnice. „Ministr svým prohlášením prostě udělal chybu. Bylo by fér, kdyby ji přiznal a dorazil na jižní Moravu, kam jej rád pozvu nejen k jednání o R52," řekl Hašek.

Nejen kvůli problémům s výstavbou spojení Brna a Vídně vyzvala opoziční ODS premiéra Bohuslava Sobotku, aby Prachaře odvolal. Podle občanských demokratů ministr nerozumí své práci a dělá strategické chyby. Opozici vadí také problémy s opravou D1 či personální změny v organizacích, které pod ministerstvo spadají. Prachaře v minulých dnech kritizovala i opoziční TOP 09. Navrhla vznik vyšetřovací komise, která by měla prověřit zadávání veřejných zakázek v oblasti dopravy. Spolu s ODS kvůli tomu požádá o svolání mimořádné schůze Sněmovny.

V Rakousku takzvaná severní dálnice končí u obce Schrick. Další dálniční úsek Schrick – Poysbrunn by mohl být hotový v letech 2016 až 2017 a odsud na české hranice povede pouze dvouproudá silnice, uvedl na nedávném setkání s Prachařem dolnorakouský hejtman Erwin Pröll. V Rakousku bude tato silnice dlouhá zhruba 15 kilometrů, zbytek trasy povede po dálnici.

Ministr se s jihomoravským hejtmanem neshodnou na hodnocení dopravní intenzity na trase mezi Brnem a Vídní. Hašek tvrdí, že nápor tranzitní dopravy je obrovský. „Cesta vede od Polska a ze severu Moravy až do Rakouska a Chorvatska k moři a já bych si netroufl tvrdit, že stačí dvouproudová silnice," uvedl Hašek. Stejný postoj zaujímá i náměstek brněnského primátora Robert Kotzian (ODS), který chce ministrovi napsat dopis o důležitosti čtyřpruhové silnice pro rozvoj brněnské oblasti.

Podle Prachaře má ale výrazně větší problém s intenzitou dopravy v hustě obydlených oblastech rakouská strana. České republiky se to nedotýká až tak výrazně, protože silnice převážně nevede obydleným územím. Jedinou výjimkou je Mikulov, zopakoval Prachař.

(čtk)

spinner