Potíže s budováním silnic v Polsku jsou podle tamního tisku oproti ČR maličkostí

Potíže s budováním silnic v Polsku jsou podle tamního tisku oproti ČR maličkostí

15.8. - Potíže s budováním silnic v Polsku jsou jen maličkostí v porovnání s tím, co se děje v České republice. Sice s problémy, ale v Polsku další úseky rychlostních silnic vznikají. Naproti tomu v Česku loni předali do provozu jen čtyři kilometry nové dálnice, přičemž investice se nemilosrdně vlečou. Ve své motoristické příloze to napsal polský list Rzeczpospolita.

Špatný stav silnic v Česku přináší hospodářské ztráty v řádu miliard korun ročně, má přímý dopad na hrubý domácí produkt (HDP) a také na nezaměstnanost. Navíc podle analýzy bankovního domu Raiffeisenbank Česká republika z hlediska investic do silniční sítě zaostává za průměrem Evropské unie i visegrádské čtyřky, kterou tvoří Česko, Maďarsko, Polsko a Slovensko. Z geografického hlediska přitom Česko závisí na kvalitě dopravní sítě a spojení se sousedními státy. Přesto investuje do rozvoje silnic méně.

Kvalitou silnic se Česko na sedmistupňové škále posunulo v hodnocení z 3,6 na 4,0, zatímco Polsko z 2,6 na 4,1, přičemž podle modelu Raiffeisenbank zlepšení o jeden bod vede k růstu HDP na obyvatele o 5,7 procentního bodu.

Analýza banky se soustředila také na ekonomické dopady modernizace dálnice D1. Podle Ředitelství silnic a dálnic ČR (ŘSD) má cesta autem z Brna do Prahy trvat hodinu a 45 minut, kvůli vleklé modernizaci ale tvá o půlhodinu déle. Podle analýzy banky tím řidiči přicházejí o 1,1 miliardy Kč ročně.

Dokončení dálniční sítě má podle expertů vliv na hospodářskou úroveň jednotlivých regionů. Po spojení Ostravy se sítí rychlostních silnic nezaměstnanost v celém regionu začala postupně klesat a rozvoj se přiblížil celostátnímu průměru. Na druhé straně jižní Čechy, které ještě nejsou s hlavním městem spojeny dálnicí, zaznamenaly pokles rozvoje. Přímý vliv kvality silniční sítě na hospodářskou situaci regionů lze vidět i v Polsku.

K dokončení základní sítě dálnic chybí v České republice asi 800 kilometrů. Podle původních plánů měly být tyto investice hotové do roku 2030, přičemž do konce roku 2021 měli řidiči jezdit asi po 210 kilometrech nových dálnic. Plán dokončení dálniční sítě v tomto termínu je ale málo pravděpodobný. Loni v Česku otevřeli čtyři kilometry dálnic, letos to má být podle plánu ministerstva dopravy dalších 26 kilometrů. V druhé polovině roku má ŘSD vyhlásit několik soutěží o souhrnné hodnotě deseti miliard korun.

Momentálně česká dálniční síť čítá 1244 kilometrů, ve výstavbě je něco přes 70 kilometrů. Ne vždy jsou to ale plnohodnotné dálnice - 1. ledna 2016 se v předpisech zrušil pojem rychlostních silnic a objevil se výraz silnice pro motorová vozidla. Dosavadní rychlostní silnice byly rozděleny do těchto dvou kategorií, přičemž valná většina byla překlasifikována na dálnici. Zamýšlená síť má čítat 2138 kilometrů.

(čtk)

Foto: LAN

spinner