​Plán rozvoje německých spolkových dopravních cest stále preferuje silniční dopravu

​Plán rozvoje německých spolkových dopravních cest stále preferuje silniční dopravu

12.8. - Spolkové ministerstvo dopravy je připraveno v příštích letech investovat do spolkové dopravní infrastruktury výrazně více, než se původně očekávalo. Přepracovaný návrh nového plánu rozvoje spolkových dopravních cest (BVWP) vyčleňuje do roku 2030 prostředky ve výši 269,6 miliardy €, spolkový ministr dopravy Alexander Dobrindt přitom na jaře avizoval rozpočet o 5,1 miliardy € nižší. Z navýšení získá největší díl - tři miliardy € železnice na “naléhavé projekty”, zejména na rekonstrukci, modernizaci a rozšíření kapacitně nedostačujících úseků. 

Silniční doprava dostane navíc přibližně 1,3 miliardy € a vnitrozemská vodní doprava 0,8 miliardy €. Navýšení v podstatě kopíruje podíly investic tak, jak to předpokládal původní návrh plánu. Podíl železnice se díky navýšení o 0,3 procenta vyšplhal na 41,6 procenta celkového objemu investičních prostředků BVWP. Dálnice a spolkové silnice dostanou 49,3 procenta rozpočtu (mínus 0,1 procenta ve srovnání s prvním návrhem z března 2016), vnitrozemské vodní cesty budou mít vyčleněny 9,1 procenta finančních prostředků plánu (mínus 0,2 procenta).

Dokument o 117 stranách obsahuje rovněž položky, o kterých probíhaly velmi rozsáhlé diskuse s veřejností, zejména pokud jde o otázky posuzování vlivu stavebních projektů na životní prostředí, cenu pozemků a kvalitu života obyvatel. V Bavorsku se tak například do plánu vrátily některé projekty původně vyškrtnuté jako “nenaléhavé”. V případě vnitrozemských vodních cest zůstaly nadále opominuty projekty počítající s větší průjezdní výškou mostů přes některé úseky plavebních kanálů v západní části země. Železniční projekt Alpha-E (trať mezi Hanoverem, Hamburkem a Brémami) naproti tomu dostane o 1 miliardu € navíc.

Přepracovaný návrh plánu rozvoje spolkových dopravních cest musí odsouhlasit spolková vláda, Spolkový sněm by se měl příslušnými zákony zabývat letos na podzim. “Navýšení podílu železnice je stále spíše kosmetickou úpravou. Takto se nedá realizovat vize ekologického dopravního systému,” kritizoval návrh BVWP Herbert Behrens, člen dopravního výboru Spolkového sněmu. Podle Behrense je třeba dokument znovu zásadně přepracovat a učinit jej součástí širší podpory.

(red)

spinner