Rekonstrukce trati v Praze

Oprava trati z hlavního nádraží na Smíchov začne nejpozději v roce 2023

Oprava trati z hlavního nádraží na Smíchov začne nejpozději
v roce 2023

PRAHA (4.7.) – Důležitá železniční trať mezi pražským hlavním nádražím a Smíchovem by se mohla dočkat přestavby. Správa železniční a dopravní cesty (SŽDC) zadala studii proveditelnosti, která určí nejlepší řešení. Konečnou variantu následně vybere ministerstvo dopravy. Oprava by měla začít nejpozději do roku 2023 a náklady jsou předběžně odhadovány na tři až pět miliard korun. Informoval o tom mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský.

„Charakter rekonstrukce trati je zásadně podmíněn jejím umístěním v husté městské zástavbě. Proto zůstane trať převážně na stávajících pozemcích dráhy," uvedl mluvčí. SŽDC řeší několik variant. Jednou z nich je, že by trať zůstala dvojkolejná, jako je tomu nyní. Další možností je, že by souběžně s památkově chráněným mostem vyrostl nový a trať by tak mohla být trojkolejná. „Jako zajímavá se jeví také možnost výstavby nové zastávky Praha-Výtoň, situované v blízkosti historické celnice, s výbornými přestupními vazbami na tramvaje jezdící po nábřeží," uvedl Ptačinský.

Na smíchovské straně, ať už bude vybrána jakákoliv varianta, bude z největší pravděpodobností zrušeno nákladové nádraží. Všechny vlaky by tak jezdily přes dnešní „osobní“ nádraží, kde by cestující mohli přestupovat na MHD, a to jak na metro či tramvaje, tak autobusy. Dalším problémem, který musí správa vyřešit, je hluk. Trať vede Nuslemi a Podskalím, tedy obydlenými čtvrtěmi. Pravděpodobnost, že by se tu stavěly vysoké protihlukové stěny, SŽDC vylučuje. „Předpokládáme přednostně použití jiné šetrnější ochrany než protihlukovými zdmi. Například lze navrhnout kolejnicové absorbéry, konstrukce srdcovek výhybek s pohyblivým hrotem, nižší protihlukové clony a podobně," vyjmenoval Ptačinský.

Přestavba trati už je zanesena v územním plánu Prahy. Změnu schválili loni v červnu pražští zastupitelé. Finální řešení chce správa nicméně znovu projednat s magistrátem, dotčenými městskými částmi, s památkáři a hygieniky. Proto SŽDC zamýšlí rozdělit stavbu na etapy, aby se některé jednodušší opravy mohly začít dělat co nejdříve. Jde například o přestavbu stanice Praha-Smíchov. „Snahou SŽDC je rekonstrukce alespoň části úseku do roku 2023," doplnil mluvčí.

(čtk)

spinner