Rekonstrukce D1

Oprava dálnice D1 u Velké Bíteše nabírá značné zpoždění

Oprava dálnice D1 u Velké Bíteše nabírá značné zpoždění

JIHLAVA (10.6.) – Zpožděná rekonstrukce dálnice D1 mezi Lhotkou a Velkou Bíteší na Vysočině zřejmě neskončí dříve než v polovině příštího roku. Po neohlášené kontrole stavby to řekl generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Jan Kubiš. Na zbývajících třech modernizovaných úsecích D1, na nichž dělníci také pracují od loňska, šéf ŘSD neshledal závažná pochybení ani zdržení. Na nich by práce měly být dokončeny v letošním roce.

Úsek od 153. kilometru dálnice u Lhotky po 162. kilometr D1 u Velké Bíteše opravuje sdružení firem OHL ŽS a Alpine Bau CZ. Zpoždění těchto prací se podle ŘSD včetně zimní technologické přestávky pohybuje kolem 200 dní. „Pro mě je to naprosto tristní. Přestože je středový pás rozpracován, tak rozhodně toto zpoždění je tak obrovské, že ho zhotovitel není schopen nějakým způsobem eliminovat," řekl Kubiš Českému rozhlasu.

Firma OHL ŽS se hájí tím, že zdržení nastalo kvůli špatnému stavu podloží. „S ŘSD bylo nutné vyjasnit rozsah a způsob jeho sanace,“ uvedla mluvčí společnosti Taťjana Pelíšková. Modernizace D1 u Bíteše by podle firmy měla být vzhledem k těmto okolnostem ukončena v létě 2015. „Nyní hledáme s objednatelem takové řešení, které by umožnilo zprůjezdnit dálnici ve zkráceném termínu – do začátku prázdnin téhož roku," dodala.

Bez větších problémů zatím podle tiskové zprávy ŘSD pokračuje rekonstrukce ve zbývajících třech úsecích D1. Mezi Šternovem a Psáři postupují práce podle harmonogramu a je tam už položen cementobetonový kryt. Mírné zpoždění, které by nemělo mít vliv na termín dokončení, mají stavbaři v úsecích mezi Loktem a Hořicemi a mezi Větrným Jeníkovem a Jihlavou. U Jihlavy teď začínají dělníci betonovat.

„Po všech zhotovitelích budeme vyžadovat dodržení původně dohodnutého termínu. Například nový povrch budou dělníci v modernizovaných úsecích pokládat pokud možno 24 hodin denně," uvedl Kubiš. V prověrkách bude pokračovat. Při kontrole na dálnici Kubiš také společně s nezávislým stavebním poradcem hledal možnosti levnější a rychlejší opravy dalších úseků mezi Mirošovicemi a Kývalkou. ŘSD by letos chtělo vypsat výběrové řízení na další tři, a to mezi Ostrovačicemi a Kývalkou, Měřínem a Velkým Meziříčím a Hvězdonicemi a Ostředkem.

Mezi Lhotkou a Velkou Bíteší firma OHL ŽS kvůli problémům s nestabilním podložím loni stavbu několikrát přerušila a požadovala více peněz na pokrytí neočekávaných víceprací. Toho nakonec dosáhla v říjnu, kdy jí ředitelství silnic rozpočet navýšilo o deset milionů korun. Spor ale podle dřívějšího vyjádření ŘSD může skončit i u soudu.

(čtk)

spinner