Priority nového ministra dopravy

Nový ministr chce brzy jmenovat šéfa ŘSD a urychlit výstavbu infrastruktury

Nový ministr chce brzy jmenovat šéfa ŘSD a urychlit výstavbu infrastruktury

PRAHA (5. 12.) – Jmenovat nového generálního ředitele Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), urychlit výstavbu páteřní infrastruktury a zlepšit přístup státního dopravce, Českých drah k zákazníkům – to jsou základní priority nového ministra dopravy Dana Ťoka. „Situace, kdy ŘSD nemá trvalého ředitele a má jen dočasného ředitele, je neudržitelná a já s ní chci rychle něco udělat," uvedl Ťok.

Státní investorská organizace, kterou ročně na výstavbu a údržbu silnic protečou desítky miliard korun, je bez trvalého vedení od konce července, kdy na funkci rezignoval bývalý ředitel Jan Kubiš. Od té doby ji vede pověřená ředitelka Soňa Křítková.

V řízení ministerstva si Ťok přeje změnu v tom smyslu, že je potřeba více myslet na potřeby uživatelů silnic a další dopravní infrastruktury, včetně služeb státních Českých drah. Ministr uvedl, že není spokojený s tím, jak dráhy zareagovaly tento týden na ledovkovou kalamitu, kdy mnoho vlaků s cestujícími uvízlo na trati. „Nemůžeme být spokojení s tím, že nám sedí lidé ve vlaku pět, šest, sedm až 14 hodin a nevědí, co s nimi bude," dodal.

S vedením Českých drah se ohledně nedávné mimořádné události chce sejít i předseda vlády Bohuslav Sobotka (ČSSD). Kromě otázek, zda dopravce adekvátně situaci zvládl, budou probírat rovněž hospodářské výsledky Českých drah a problematiku převodu nádraží z majetku drah na správce infrastruktury – Správu železniční dopravní cesty.

Z konkrétních staveb, které by měly být urychleně dokončeny, uvedl premiér úsek dálnice D11 od Hradce Králové do Jaroměře a dále k polským hranicím, dostavbu D3 v jižních Čechách nebo rychlostní silnici R35, která má spojovat západ a východ republiky a představovat alternativní severní trasu k dálnici D1. V Jihomoravském kraji zmínil R52, ve Zlínském kraji R49.

Podle nového ministra by se měl urychleně vyřešit problém zvlněné dálnice D1 u Ostravy. Bude potřeba najít kompromisní řešení nebo radikální řešení ze strany státu. Rozhodně není možné čekat, až skončí soudy, které stát se zhotoviteli stavby vede, a zatím na silnici omezovat rychlost a uzavírat mosty. Primárně je podle ministra potřeba uvedené komunikace opravit a až následně řešit vyrovnání státu se stavebními firmami.

(čtk)

spinner