​Na dopravní projekty půjde příští rok více než 80 miliard korun

​Na dopravní projekty půjde příští rok více než 80 miliard korun

24.10. - Více než 80 miliard korun bude v příštím roce směřovat na dopravní projekty. Počítá s tím návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok, který schválila vláda. Z národních zdrojů je vyčleněno na dopravní projekty 52 miliard korun, dalších 30 miliard bude zajištěno z prostředků EU. Příští rok tak budou připraveny finance na klíčové dálniční stavby a řadu dalších investic do dopravní infrastruktury.

Po vyhodnocení rozpočtové situace na začátku příštího roku bude ministerstvo hledat i prostředky na mimořádnou podporu krajských silnic. „Už třetí rok za sebou dáváme do dopravní infrastruktury rekordní finanční prostředky, abychom rozhýbali výstavbu, která v minulosti postupovala pomalu, nebo úplně stála. Letos jsme i s modernizací D1 zahájili zhruba sedmdesát kilometrů nových dálnic a příští rok to bude až 140 km. Ředitelství silnic a dálnic i Správa železniční dopravní cesty letos čerpají prostředky velmi úspěšně, takže rozhodně nejde jen o peníze na papíře. Zahajujeme stavby, které za několik let začnou lidem sloužit,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Mezi stavbami, se kterými rozpočet SFDI počítá v příštím roce, jsou například nové úseky D35, obchvat Otrokovic na D55 nebo dostavba D1 v úseku Říkovice – Přerov. Peníze jsou připraveny také pro výstavbu D11 z Hradce Králové do Smiřic a v úseku Smiřice - Jaroměř, pro dálnici D3 a obchvat Českých Budějovic, obchvaty obcí Řevničov a Lubenec na D6, obchvat Frýdku Místku na D48 a úsek D49 mezi Hulínem a Fryštákem. Intenzivně bude pokračovat také modernizace D1, a to až v osmi úsecích, tak aby začala renovovaná D1 sloužit řidičům co nejdříve. Celkově začne resort dopravy stavět v příštím roce zhruba 140 kilometrů dálnic. Pokračovat budou stavbaři například na D3 v úsecích mezi Bošilcem a Borkem, na D7 v úseku Postoloprty-Bitozeves, na D11 či na D48.

Na železnici jsou připraveny peníze například na pokračování modernizace trati Rokycany – Plzeň, rekonstrukci železniční stanice Ostrava-Vítkovice, stanice Olomouc či rekonstrukci zastřešení haly pražského Hlavního nádraží. Mezi nově zahajované projekty na železnici bude patřit například optimalizace trati Český Těšín – Dětmarovice či rekonstrukce nástupišť a zřízení bezbariérových přístupů v žst. Poříčany.

Kraje dostaly v uplynulých dvou letech mimořádný příspěvek z resortu dopravy ve výši 4,5 miliardy v loňském roce a 3 miliardy pro tento rok, na opravu a údržbu silnic, které mají ve své správě. „Tyto příspěvky byly historicky nejvyšší finanční podporou státu pro krajské silnice. Jak jsem slíbil, budeme se snažit krajům se zanedbanými komunikacemi pomáhat i nadále. Nejprve ale musíme znát bilanci letošního rozpočtu SFDI. Finance na mimořádnou podporu krajům budeme hledat na začátku roku a návrh vládě předložíme do 15. února,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok. Resort dopravy je připraven do 15. února předložit vládě návrh na zajištění financování oprav, rekonstrukce a modernizace silnic II. a III. tříd v roce 2017.

„Do konce září ŘSD vypsalo výběrová řízení na 20 staveb dálnic a silnic v předpokládané hodnotě 64 miliard korun, včetně DPH,“ doplnil ministr Ťok. Zakázky doplnily 16 výběrových řízení na silniční stavby v celkové hodnotě 15 miliard korun, u nichž už soutěže běží. Na všechny významné silniční stavby tedy budou vypsány tendry na zhotovitele a v příštím roce se postupně začnou realizovat.

(tj)

spinner