​Mýtný systém za rok činnosti zaznamenal 950 milionů průjezdů za 11,2 miliardy

​Mýtný systém za rok činnosti zaznamenal 950 milionů průjezdů za 11,2 miliardy

1.12. - Nový satelitní systém zaznamenal po roce fungování 950 milionů transakcí. Stát z nich vybral přes 11,2 miliardy korun. Informoval o tom správce mýtného systému, společnost CzechToll. Výběry za uplynulých 12 měsíců jsou tak i přes koronavirovou krizi vyšší než u starého systému, k čemuž přispělo především letošní rozšíření mýta o 900 kilometrů.

Satelitní technologie loni v prosinci vystřídala mikrovlnný systém, který v Česku fungoval od roku 2007. Změnil se také provozovatel systému, společnost CzechToll patřící do skupiny PPF podnikatele Petra Kellnera nahradila rakouskou společnost Kapsch. V současnosti mýto funguje na více než 2400 kilometrech dálnic a silnic první třídy.

"Česká republika získala před rokem mýtný systém, který patří k technologické špičce v celosvětovém srovnání. Bez komplikací zvládl testovací provoz, spuštění i provoz v náročném roce ovlivněném bojem proti pandemii covid-19. I přes zásadní propad dopravy v dubnu a květnu letošního roku očekáváme, že letošní výběr mýtného překročí rekordní hranici 11 miliard korun," uvedl generální ředitel CzechTollu Matej Okáli.

Kamiony a autobusy během 12 měsíců najezdily přes 3,2 miliardy kilometrů. Až 60 mýtných bran, které systém využívá pro kontrolu, vyhodnotilo průjezd 397 milionů vozidel, kontrolu provedly u 66,5 milionu aut a odhalily 300 000 incidentů. Mezi pět nejvytíženějších úseků patří části dálnice D1, nejvíce se jezdilo na úseku Brno-Centrum - Brno-Jih, kde za rok projelo více než 2,6 milionu vozidel.

Podle společnosti CzechToll stát ušetřil na každé transakci proti starému systému korunu, celkem tak za 12 měsíců šlo o téměř miliardu korun. Vybudování systému, na kterém CzechToll spolupracoval se slovenskou firmou SkyToll, stálo 1,95 miliardy korun.

Spuštění systému provázely obavy z dlouhých kolon. Mohly za to pomalé registrace zejména zahraničních dopravců. V prvních dnech se nakonec tvořily hlavně na dálnicích D2 a D8 fronty k jednomu kilometru. V současnosti je mezi dopravci 463 000 palubních jednotek.

V příštím roce si dopravci za mýto připlatí, platby za užití dálnic navýší především poplatky za hluk a znečištění. Výběry z mýta by se tím měly ve srovnání s loňskem zvýšit o 1,6 miliardy korun, celkem by příjmy měly činit 12,6 miliardy korun. Dopravci kvůli tomu zřejmě navýší ceny svých služeb.

(čtk)

Foto: LAN

spinner