​Ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení k výstavbě D4 mezi Milínem a Lety, stavět se má formou PPP

​Ministerstvo dopravy vydalo stavební povolení k výstavbě D4 mezi Milínem a Lety, stavět se má formou PPP

21.10. - Ministerstvo dopravy (MD) vydalo stavební povolení k vybudování dálnice D4 mezi Milínem na Příbramsku a Lety v jižních Čechách. Úsek dlouhý 11,4 kilometru je součástí dostavby zbývajících 32 kilometrů dálnice mezi Příbramí a Pískem. Stát chce D4 postavit formou PPP, tedy za pomoci soukromých peněz, informoval Jan Studecký z Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD).


Podle ředitele ŘSD Radka Mátla chybí z pěti úseků budoucí dálnice vydat stavební povolení už jen pro část Čimelice - Mirotice v jižních Čechách. "Na jednotlivé úseky se ještě dokončuje majetkoprávní příprava," uvedl Mátl na twitteru.

O výstavbu a provoz dálnice vedoucí od obce Háje na Příbramsku do Mirotic na Písecku mají zájem dvě konsorcia. Stát bude vybranému uchazeči úsek a jeho dostupnost splácet 25 let. Cenově výhodnější nabídka je za 16,5 miliardy korun, druhá je o 1,7 miliardy vyšší. Stavba by mohla začít v březnu příštího roku.

Nabídky podali dva účastníci, kteří už dříve v tendru prokázali kvalifikaci a absolvovali čtyři kola soutěžního dialogu. Cenově nižší nabídku za 16,55 miliardy Kč, která představuje hodnotu plateb za dostupnost nových úseků, podalo konsorcium DIVia, tvořené společnostmi VINCI Highways SAS, VINCI Concessions SAS a Meridiam Investments SAS. Druhou nabídku za 18,28 miliardy Kč podalo konsorcium Via 4 - jižní spojení, tvořené společnostmi PORR Beteiligungen und Management, Macquarie Corporate Holdings, Obrascon Huarte Lain, Egis Projects a SK Engineering&Construction.

Vítězné konsorcium postaví 32 nových kilometrů dálnice, které následně bude 25 let provozovat a udržovat spolu s dalšími už postavenými navazujícími 16 kilometry. Zároveň bude zodpovědné za rekonstrukci a dovybavení dosavadních úseků o nové technologie. U křížení se silnicí I/19 také postaví nové středisko správy a údržby. Stát bude moci při snížení kvality dálnice nebo omezení jízdních pruhů provozovatele pokutovat srážkami z měsíčních splátek. Samotné úseky bude vlastnit stát, který je po 25 letech zcela převezme.

Smlouvu s vítězem musí schválit vláda a Poslanecká sněmovna. Pokud to stihne do konce roku, výstavba dálnice by mohla začít v březnu 2021.

PPP předpokládá financování staveb soukromými investory, kteří zároveň budou silnici po její dostavbě po určitou dobu provozovat. Stát by poté měl stavbu postupně splácet a po dohodnuté době zcela převzít. V partnerství veřejného a soukromého sektoru stát spatřuje významnou příležitost pro obě strany. Zatímco stát získá nový zdroj financí, soukromý investor může počítat s finančním ziskem nejen ze státních splátek za stavbu, ale i z jejího dočasného provozu. V minulosti žádný pokus o dálniční stavby formou PPP neuspěl.

(čtk, tl)

Foto: ŘSD
spinner