Letošní rozpočet fondu dopravy bude podle ministra dopravy o 20 miliard Kč vyšší

Letošní rozpočet fondu dopravy bude podle ministra dopravy o 20 miliard Kč vyšší

24.2. - Rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) bude letos proti plánům o 20 miliard Kč vyšší, instituce bude mít k dispozici asi 107 miliard Kč. V diskuzním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to řekl ministr dopravy Karel Havlíček. Loni měl SFDI, z něhož je financována třeba výstavba dálnic, rozpočet původně okolo 86 miliard Kč, v průběhu roku se výdaje zvýšily na zhruba 101 miliard Kč. Karel Havlíček chce také posílit pravomoci výkonného výboru a dozorčí rady fondu.

Letos počítal stát pro SFDI původně s částkou 87,3 miliardy Kč. "Minulý týden jsme dohodli navýšení o dalších 9,2 miliardy a ještě přihodíme deset miliard z operačního programu," uvedl Karel Havlíček. V minulých letech stát také přispíval krajům na opravy silnic druhých a třetích tříd, ročně regiony dostávaly mezi dvěma až čtyřmi miliardami Kč. Jim Karel Havlíček v televizi žádnou částku neslíbil.

"Nebylo to nic povinného, nechci říct, že to bylo dobrovolné. Byla to dobrá vůle. Teď jsme v situaci, kdy si musíme říct, zda něco ještě uděláme a zvládneme v tomto roce či nikoliv. Budu se snažit, abych na to ještě něco získal. Nechci teď slibovat částku čtyř miliard korun, troufám si tvrdit, že v této výši to asi nebude," řekl ministr.

Liberecký hejtman Martin Půta v diskuzi uvedl, že by uvítal, kdyby peníze od státu byly nějakým způsobem zakotvené, tak aby s nimi mohly kraje počítat a plánovat. Kraje a obce podle něj trápí také kamiony, které objíždějí nově zpoplatněné silnice prvních tříd. Mýto se na zhruba 900 kilometrech z nich platí od začátku ledna.

Jako příklad uvedl Martin Půta Mimoň a okolí. Policie podle něj v řadě případů neshledává dostatečné důvody pro to, aby bylo v kritických místech instalováno dopravní značení, které by objíždění placených úseků znemožnilo. Havlíček slíbil, že kvůli této věci osloví ministra vnitra Jana Hamáčka. "Nesmí být problém dát tam ceduli," uvedl.

Státní fond dopravní infrastruktury funguje od roku 2001, od té poskytl na financování dopravní infrastruktury více než 1,1 bilionu Kč. K nejdražším projektům patřila stavba dálnice D8 a železničního tunelu v Ejpovicích.

Karel Havlíček dále uvedl, že chce posílit povinnosti výkonného výboru SFDI, jehož je předsedou, a dozorčí rady fondu. "Kritizuji to, jakým způsobem je dneska tak klíčová instituce jako SFDI kontrolována a monitorována," řekl ministr. Vadí mu především to, že dozorčí rada a výbor nemají aktuálně podle něj žádnou pravomoc ani odpovědnost.

Vláda je k posílení kontroly SFDI neutrální

K návrhu poslanců Pirátů, ODS a ANO a dalších klubů, který má posílit kontrolní funkci dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), však vláda v podělí zaujala neutrální postoj. Informoval o tom tiskový odbor kabinetu. Poslanci navrhli, aby se členové dozorčí rady fondu mohli účastnit jednání výboru fondu. Současné znění zákona podle navrhovatelů nespecifikuje formu, jakou má dozorčí rada na činnost a hospodaření SFDI dohlížet. Návrh nyní projedná Sněmovna. Předkladatelé chtějí, aby jej schválila urychleně v prvním čtení.

Poslanci uvádějí, že v praxi se kontrolní role dozorčí rady omezila na pasivní přijímání vybraných informací, které dozorčí radě poskytne výbor či ředitel, a debatu nad zápisem z jednání výboru, kterou poté dozorčí rada vezme na vědomí. "Takovýto bezzubý kontrolní mechanismus přiznává Poslanecké sněmovně toliko formální kontrolní roli nad fondem, ale prakticky ji neumožňuje," stojí v důvodové zprávě.

Poslanci poukazují na to, že výbor také rozhoduje například o podobě, obsahu a okolnostech vypsání veřejných zakázek, jakou je například systém elektronické dálniční známky. Podle dřívějšího vyjádření Pirátů ukazuje právě zakázka na systém pro elektronické dálniční známky na nutnost změnit zákon. Fond dopravy se původně dohodl s firmou Asseco Central Europe na dodávce a provozu systému za 401 milionů Kč.

Podle vlády však navrhované řešení není vhodné. Poukazuje na to, že už podle nynější úpravy se členové dozorčí rady můžou účastnit jednání výboru v souladu s jeho jednacím řádem. Za koncepčnější řešení považují vládní legislativci zakotvit oprávnění dozorčí rady jako celku nahlížet při výkonu její kontrolní působnosti do všech dokladů a záznamů týkajících se činnosti SFDI. Obdobný princip obsahuje právní úprava dozorčí rady akciové společnosti v zákoně o obchodních korporacích.

(čtk)

Foto: LAN

spinner