​Kontroly železničních mostů neukázaly kritické závady, na třech budou dílčí omezení

​Kontroly železničních mostů neukázaly kritické závady, na třech budou dílčí omezení

17.12. - Dílčí omezení provozuschopnosti na třech mostech a preventivní častější prohlídky dalších devíti vzešly z mimořádných kontrol železničních mostů z předpjatého betonu v Česku. Diagnostické a statické kontroly 63 staveb neprokázaly kritické závady, které by vyžadovaly akutní zásah nebo zásadní omezení provozu. Informovala o tom Správa železnic. Celkem je na české železnici 167 mostů s konstrukcí z předpjatého betonu, zbylé organizace prohlédla dříve. Nyní se správa zaměří na kontrolu strategických přemostění.

Na třech mostech přijala Správa železnic částečné omezení provozuschopnosti, jde o snížení traťové rychlosti. Na dalších devíti objektech je z preventivních důvodů doporučen stálý monitoring, diagnostika nebo častější prohlídky.

Posudky jednotlivých mostů, které stály 32,5 milionu korun, bude Správa železnic využívat i v budoucnu. "Využijeme je jako podklad pro plánování a realizaci stavebních akcí posuzovaných objektů,“ uvedl generální ředitel správy Jiří Svoboda.

Systematické posuzování mostů bude podle Svobody pokračovat dalším projektem, který se zaměří na strategická přemostění. "Diagnostice nyní podrobíme provozně exponované mosty s dlouhou délkou přemostění a s konstrukcí na hranici návrhové životnosti 100 let. Zároveň půjde o objekty, které jsme v posledních letech staticky neprověřovali," dodal Svoboda.

Správa železnic začala s mimořádnými kontrolami mostů s nosnými konstrukcemi z předpjatého betonu v roce 2018. Reagovala tak na zřícení několika konstrukcí z předpjatého betonu v Evropě i v České republice. Prohlídky se nejprve zaměřily na všech 167 železničních mostů s tímto typem nosné konstrukce, z nichž bylo vybráno 63 staveb, u kterých Správa železnic provedla detailnější diagnostiku a statický přepočet.

Typ konstrukcí z předpjatého betonu byl využívaný zejména v 60. až 80. letech. Do betonové konstrukce jsou obvykle vkládána ocelová lana, která mají pomoci pevnosti betonu v tahu. Při prosakování vody do přepínacích kanálků však může použitá ocel korodovat a tím se celá konstrukce oslabí.

Před rokem Správa železnic uvedla, že stát chce v příštích deseti letech investovat do zlepšení kvality všech železničních mostů téměř deset miliard korun. Dodala tehdy, že stavební zásah vyžaduje 319 mostů, což je 4,7 procenta z celkového počtu železničních mostů v ČR.

(čtk)

Ilustrační foto: Správa železnic

spinner