​Asociace krajů ČR: Vlády nechtějí v zákoně částku na opravy silnic krajů

​Asociace krajů ČR: Vlády nechtějí v zákoně částku na opravy silnic krajů

2.3. - Krajům se dlouhodobě nedaří prosadit, aby Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) musel ze zákona přispívat určitou částkou na financování silnic druhých a třetích tříd. Vlády dávají přednost každoročnímu vyjednávání, řekl v pořadu Otázky Václava Moravce České televize hejtman Kraje Vysočina a první místopředseda Rady Asociace krajů České republiky Jiří Běhounek.

"Já jakožto doyen a brontosaurus už mám šestou vládu - dvě pravicové, dvě úřednické a dvě středolevicové nebo středové. A musím říct, že všechny se k tomu staví stejným způsobem," prohlásil Jiří Běhounek. Zástupci ani jednoho z kabinetů se podle něj nechtěli a nechtějí zavázat k posílání konkrétní částky na opravy silnic nižších tříd.

Kolik dostanou kraje na rekonstrukce silnic letos, zatím nevědí. Vláda sice v programovém prohlášení uvedla, že přijme pravidla pro dofinancování krajské dopravní infrastruktury prostřednictvím rozpočtu SFDI s cílem zajistit pro ně finanční prostředky ve výši čtyři miliardy ročně. Zaujala však nesouhlasné stanovisko k návrhu zastupitelstva Moravskoslezského kraje, které chtělo novelou upřesnit povinnost SFDI posílat peníze na silnice nižších tříd. Zásadní nesouhlas vyslovilo tehdy ministerstvo financí, podle kterého je od roku 2005 tato agenda "v plné působnosti krajů, a jako taková by proto měla být financována z jejich daňových příjmů a nikoliv dotačně".

Ministr dopravy Karel Havlíček v únoru uvedl, že kraje nemohu automaticky počítat s tím, že dostanou na tento rok na silnice čtyři miliardy. Hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček v neděli řekl, že doufá alespoň ve tři miliardy. Poukázal například na výrazné částky, které budou muset kraje vynaložit na opravy mostů.

Jeho slova podpořil i Jiří Běhounek. Podle něj je třeba na Vysočině 870 mostů a z toho 170 je v havarijním stavu. Hejtman dodal, že za posledních 15 let investoval kraj 15,485 miliardy Kč do silnic druhé a třetí třídy. Z toho sedm miliard byly peníze z fondů ROP a IROP, pět miliard tvořily prostředky kraje a čtyři miliardy si kraj půjčil. "Státní fond dopravní infrastruktury za ty poslední čtyři roky nám umožnil jednu miliardu 511 milionů. To znamená, že jsou to minoritní částky," uvedl Jiří Běhounek.

"Kraje pořád ještě nejsou pro vládu důležité tak, jak bychom si my přáli," dodala hejtmanka Středočeského kraje Jaroslava Pokorná Jermanová. Podle ní se například zatím nepodařilo vyjednat ani to, aby Asociace krajů ČR byla oficiálním připomínkovým místem zákonů.

(čtk)

Foto: Kraj Vysočina

spinner