Po švýcarské trati Sierre – Sion projel první nákladní vlak na
světě, který byl úspěšně řízen českým systémem ATO (Automatic Train
Operation – Automatické vedení vlaku) společnosti AŽD pod
dohledem ETCS (European Train Control System – Jednotný evropský
zabezpečovací systém).
Unikátnost tohoto milníku je v propojení vlakové části ATO a
dispečerského řídicího systému, který on-line poskytuje vlaku aktuální
jízdní řád a mapu tratě. Jak jízdní řád, tak i mapu tratě lze
kdykoliv modifikovat podle aktuální dopravní situace, čímž lze dosahovat
výrazné časové optimalizace provozu a spotřeby energie.
Trať Sierre – Sion je vybavena systémem ETCS úrovně L2 a společnost
SBB na ní pro účely testů nainstalovala traťovou část ATO, která
komunikovala s mobilní částí na lokomotivě. Vlak byl při první jízdě
tvořen hnacím vozidlem DB Cargo Switzerland 185.141–9 se sedmi nákladními
vagóny. Na lokomotivě byl instalován český systém ATO společnosti AŽD
typu DriveSWing CRV&AVV, který bezchybně komunikoval s vozidlem a
palubní jednotkou ETCS. Veškerá komunikační rozhraní byla veřejná a
interoperabilní, což znamená, že palubní část ATO může komunikovat
s traťovou částí ATO jiného výrobce. To také bylo předmětem ověření
při zkušebních jízdách.
„Perfektní výsledky českých systémů ve Švýcarsku potvrzují, že
se AŽD může směle zařadit mezi nejlepší technologické společnosti
světa, určující směr moderních řídicích a zabezpečovacích zařízení
na železnici,“ uvedl předseda sekce ERTMS (Evropský systém řízení
železniční dopravy) při Evropské asociaci železničního průmyslu UNIFE
Vladimír Kampík ze společnosti AŽD.
První testy ATO over ETCS se uskutečnily jako takzvaný „technologický
demonstrátor“ v rámci široké mezinárodní spolupráce v projektu
Shift2Rail (partnerství veřejného a soukromého sektoru s cílem zvýšit
kapacitu a spolehlivost a snížit náklady životního cyklu železnice).
Úkol, který byl testován ve Švýcarsku, je veden německou firmou DB Cargo
spolupracující se společnostmi AŽD, Alstom, Thales, Hitachi, Siemens a
dalšími. Na příští měsíc jsou plánovány podobné testy na britské
železniční síti ve správě Network Rail.
(tl)