Rally Dakar 2023 se blíží, vozy Tatra jsou připraveny

23. prosince 2022
Start slavné dálkové motoristické soutěže Rally Dakar je už nadosah. Závodníci se se svými stroji vydají na trať první etapy 31. prosince, celkem jich na ně v Saúdské Arábii čeká čtrnáct. Cíl letošního Dakaru spatří 15. ledna v Dammámu. Mezi soutěžícími nebudou chybět ani posádky roudnického týmu Tatra Buggyra ZM Racing, a to hned čtyři.

Tratě Rally Dakar 2023 budou z velké části nové, přibude dunových terénů, a tedy se zvýší i náročnost. Závodníci se dostanou i do čtvrté největší písečné pouště světa zvané Pustá končina (Rub al-Chálí). „Nadcházející Dakar se bude od těch minulých lišit především tím, že bude o dvě etapy delší, a navíc se druhá půlka po odpočinkovém dni pojede v jiných oblastech. Pořadatelé avizovali, že sedmdesát procent tratí závodu bude zcela nových,“ řekl Jan Kalivoda, manažer týmu Tatra Buggyra ZM Racing.

Tatra Buggyra ZM Racing vyšle na Dakar čtyři kamiony, z toho rekordní tři do hlavní soutěže. Bez zajímavosti také není fakt, že všechny kamiony budou během závodu používat biopalivo. Konkrétně tým nasadí dva kamiony Tatra Phoenix a jeden speciál Tatra T815 pro hlavní soutěž, k tomu ještě repliku Tatry T815 Puma v kategorii Dakar Classic. Mezi partnery týmu Tatra Buggyra ZM Racing patří společnosti Excalibur Army, Excalibur International, Eldis, Retia a Atrak z holdingu Czechoslovak Group a samozřejmě kopřivnická Tatra Trucks, která poskytuje týmu podporu při vývoji vozidel, technické konzultace i náhradní díly a konstrukční celky.

Do kokpitu vozu Tatra Phoenix startovního čísla 505 usedne posádka Jaroslav Valtr, René Kilián a Tomáš Šikola. Do Tatry Phoenix startovního čísla 531 se posadí posádka Róbert Kasák, Tomáš Kazarka a Jaroslav Kolář, v kabině Tatry T815 „Fatboy“ s číslem 503 pak bude závodit posádka Martin Šoltys, Roman Krejčí a David Hoffmann. Jaroslav Valtr i Martin Šoltys již v minulosti v barvách týmu Tatra Buggyra závodili, takže jim tatrovky nejsou neznámé. Martin Šoltys se navíc podílí na vývoji nového kamionu roudnického týmu, se kterým by měl vyrazit na Dakar v roce 2024.

Tým Tatra Buggyra ZM Racing nedávno působnost rozšířil i na Slovensko, z čehož vyplynulo spojení se slovenským závodním týmem Radovana Kazarky. Díky této synergii se na start Dakaru 2023 v barvách roudnického týmu postaví již zmiňovaná osádka Róbert Kasák, Tomáš Kazarka a Jaroslav Kolář, přičemž Tomáš Kazarka je také členem Buggyra Academy a pro ročník 2024 se s ním počítá jako se závodním jezdcem. Nyní tedy bude hlavně sbírat zkušenosti jako navigátor.

Sestavu čtyř vozů týmu Tatra Buggyra ZM Racing v neposlední řadě doplní právě Radovan Kazarka s navigátorem Josefem Kalinou a mechanikem Pavolem Zacharem, kteří na saúdskoarabské tratě vyrazí v replice vozu Tatra T815 Puma v kategorii Dakar Classic. Legendární Puma je vůz, se kterým v letech 1998 až 2001 na Dakaru závodil Karel Loprais, třikrát s ním zvítězil a jednou dojel druhý. U dvou triumfů po jeho boku v kabině seděl právě i Josef Kalina. Kazarka s Kalinou se replikou Pumy zúčastnili Dakaru už loni, letos poprvé pojedou pod křídly Tatra Buggyra ZM Racing.

S klasickou Tatrou T815 se vzduchem chlazeným tatrováckým dvanáctiválcem pojede Dakar 2023 i další závodní legenda – Tomáš Tomeček. Ten se před několika týdny vrátil z afrického Dakaru, kde byl cíl tradiční dálkové soutěže Africa Eco Race a přivezl si triumf v kategorii kamionů. Na tratě saúdského Dakaru se svou tatrou vyrazí v jiné roli, totiž jako rychlá asistence týmu South Racing Can-Am. Není bez zajímavosti, že při prvním nasazení v této roli Tomáš Tomeček získal dokonce plaketu pro vítěze skupiny rychlých asistencí, nejrychlejší byl i loni.

(pav)

Foto: Tatra Trucks 

spinner