Povinné ručení

V letošním roce se očekává další růst sazeb povinného ručení

V letošním roce se očekává další růst sazeb povinného ručení

PRAHA (15.4.) – I přes zpomalení propadu z předchozích let skončil trh povinného ručení v loňském roce v rekordní ztrátě pět procent. Nezachránil ho ani rostoucí počet pojištěných vozidel. Na očekávaný nepříznivý výsledek pojišťovny zareagovaly zdražováním, což by mělo vést ke stabilizaci trhu a jeho pozvolnému růstu. Počet nepojištěných vozidel se v roce 2013 podařilo udržet na stabilní úrovni a výraznější výkyvy neregistrovala Česká kancelář pojistitelů ani u nepojištěných škod.

Pojišťovny v loňském roce předepsaly na povinném ručení pojistné ve výši 19,4 miliardy korun, to meziročně představuje propad o jedno procento. K poklesu trhu došlo i přesto, že v roce 2013 pojistily pojišťovny o zhruba 116 tisíc vozidel více než v předchozím roce. Na vině je zejména dlouhodobý pokles sazeb povinného ručení a růst nákladů na škody. Tyto faktory dostaly povinné ručení v posledních třech letech pod hranici rentability. V roce 2013 dosáhly náklady pojišťoven na škody 87 procent předepsaného pojistného. Růst byl patrný zejména u škod na zdraví. V roce 2014 je očekáván skokový nárůst odškodnění za nemajetkové újmy v důsledku účinnosti nového občanského zákoníku.

„Zdražování, které pojišťovny zahájily v roce 2013, je již patrné u nových smluv. Na stabilizaci celého trhu povinného ručení si však ještě chvíli počkáme. Mohlo by k ní dojít až v letošním roce. Vyrovnaná bilance by pojišťovnám umožnila další rozvoj produktu a zvyšování kvality klientského servisu, což je jistě dobrá zpráva pro motoristy,“ hodnotí aktuální vývoj Tomáš Síkora, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. V roce 2013 stouplo pojistné u nových smluv o sedm procent a v letošním roce se zatím přidalo dalších šest procent. Zdražení zaznamenali nejdříve rizikoví mladí motoristé z větších měst a ti, kteří bourali. Postupně se však růst cen dotkne všech majitelů vozidel.

Při velmi nízkém průměrném pojistném, na úrovni zhruba 2700 korun, pak zdražení představuje částku v řádech desítek až stovek korun za rok. Pojišťovny opustily „cenovou válku“ a snaží se oslovit motoristy zejména rozšířenou produktovou nabídkou či kvalitou služeb. Společně s povinným ručením najdou majitelé vozidel v nabídce pojišťoven asistenční služby a připojištění, která v rámci povinného ručení ochrání také vozidlo pojištěného motoristy.

Dlouhodobým cílem České kanceláře pojistitelů (ČKP) je redukovat počet nepojištěných vozidel na českých silnicích. Podle odhadu ČKP jich v ČR jezdí zhruba 126 tisíc, což představuje 1,66 procenta z celkového počtu registrovaných vozidel. V meziročním srovnání zůstal v roce 2013, i přes nárůst počtu registrovaných vozidel, počet nepojištěných automobilů na stabilní úrovni. „Česká republika jednoznačně patří mezi země, kde se daří držet počet nepojištěných vozidel na nízké úrovni. I přesto vloni nepojištění způsobili 3105 škodních událostí a rozhodně nešlo jen o ťukance. Řešili jsme například 15 smrtelných nehod a desítky událostí, kde škoda přesáhla milion korun,“ říká Jakub Hradec, výkonný ředitel České kanceláře pojistitelů. Nepojištěné škody ČKP zlikviduje a vyplacené plnění vymáhá na nepojištěném viníkovi.

(tj)

spinner