Ing. Vratislav Válek, CSc. (ALS ČR) pro DN

„Leasing nákladních vozidel a autobusů je v ČR ve srovnání s Evropou nadprůměrný“

Asociace leasingových společností v polovině února zveřejnila statistiku českého leasingu za loňský rok. Na to, zda to byl rok úspěšný, a na očekávaný vývoj leasingového trhu v roce letošním, v němž se Česká republika stane členem Evropské unie, jsme se zeptali prezidenta Asociace leasingových společností ČR ing. Vratislava Válka, CSc.

„Můžete zhodnotit, jak dopadl loňský rok z hlediska leasingu movitých věcí, a především pak motorových vozidel?“

„Za loňský rok se podle údajů Asociace leasingových společností zvýšil objem leasovaných movitých věcí zhruba o 2,5 procenta. Podíl leasingu osobních a užitkových vozidel v uvedeném období dosáhl téměř 48 procent, podíl leasingu nákladních vozidel a autobusů 27,1 procenta. Přestože dosud rostl rychleji leasing osobních vozidel, nyní začíná v relativním objemu růst významněji leasing nákladních vozidel a autobusů. Domnívám se, že tato tendence bude pokračovat i nadále. Ve srovnání s rokem 2002 došlo sice relativně k mírnému poklesu leasingu nákladních vozidel a autobusů, hodnotově však asociace zaznamenala nárůst leasingu movitých věcí o 2,4 procenta, tedy zhruba o 2,5 miliardy Kč. Pokud jde o leasing osobních vozidel, byl loňský rok poněkud horší – stagnovala především Škoda.“

„Kterým leasingovým společnostem se loni dařilo nejvíce v oblasti leasingu nákladních vozidel?“

„V této oblasti se nejvíce dařilo společnostem ČSOB Leasing a CAC Leasing, dále pak také Leasingu České spořitelny, VB Leasingu, ČP Leasingu a CCB Finance. A samozřejmě také společnosti Scania Finance Czech Republic, která je na tento segment trhu přímo specializována.“

„Jaký je na českém leasingovém trhu poměr leasingu nových a ojetých nákladních vozidel?“

„Tak jako roste podíl leasingu ojetin v oblasti osobních vozidel, zvyšuje se rovněž podíl leasingu ojetých nákladních vozidel. Ve srovnání s nárůstem leasingu ojetých osobních vozidel však není tak rychlý.“

„Jak si stojí leasing v České republice ve srovnání se zeměmi západní Evropy?“

„V leasingu motorových vozidel zaujímá Česká republika v rámci celé Evropy lepší průměr. Leasingový trh ČR jako takový zůstává nadále největší ve střední a východní Evropě a v celoevropském žebříčku se nachází na 11. až 12. místě.

V České republice je ovšem daleko více než v Evropě rozvinut leasing osobních vozidel pro fyzické osoby. Pokud jde o nákladní vozidla a autobusy, při hodnocení trhu je nutné brát v úvahu to, jak v České republice většina podnikatelů začínala. Neměli potřebný kapitál, banky jim nepůjčovaly a leasing pro ně představoval jediný způsob, jak nějaký kamion nebo autobus získat.

V průběhu devadesátých let vzniklo mnoho malých firem, které se ovšem později dostaly do problémů, protože neměly licence k tomu, aby jezdily do zahraničí, a těžko si pak vydělávaly na splátky. Leasingové společnosti si proto dnes své klienty důkladně prověřují, zda mají potřebná oprávnění například pro jízdy do ciziny, protože trh České republiky je malý a kamion či autobus se nejlépe zaplatí, právě když jezdí do zahraničí.

V současné době nicméně mohu konstatovat, že podíl leasovaných nákladních vozidel a autobusů je v České republice ve srovnání s Evropou nadprůměrný. Je zřejmé, že evropský trh doháníme.“

„Očekáváte na tuzemském leasingovém trhu nějaké výraznější změny v souvislosti se vstupem České republiky do EU?“

„Největší hráči z Evropské unie již v České republice jsou: buď zde založili své dceřiné společnosti, nebo tu působí přímo. Spíše se domnívám, že v souvislosti s otevřením trhu dojde ke zostření konkurence. Na druhou stranu odpadnou některé formality, čímž by se mohlo podnikání v dopravě stát zajímavější. Česká republika se také bude moci více uplatnit jako tranzitní země. Nespatřuji tedy ve vstupu České republiky do EU nějaký větší problém.“

„Jaké nové leasingové produkty by se mohly v nejbližší době objevit na trhu?“

„Domnívám se, že v oblasti leasingu nákladních vozidel se objeví produkty, které již nabízí leasing osobních vozidel. V rámci fleet managementu bude poskytována kompletní správa vozového parku, čímž firmám odpadne část administrativy, a tím i nákladů.“

„Na jaké potíže naráží leasing v oblasti legislativy?“

„V legislativě začne se vstupem České republiky do EU platit nový zákon o DPH, čímž v případě leasingu osobních vozidel leasingové společnosti ztratí zvýhodněnou pětiprocentní sazbu. Leasing osobních vozidel tak podraží. Pokud jde o leasing nákladních vozidel, na něm se nic zásadního nezmění.

Další potíží je velmi tvrdý zákon o ochraně osobních údajů, který leasingovým společnostem komplikuje život při odhalování podvodů. Leasingové společnosti kvůli němu nemohou získávat a vyměňovat si informace, které by k bezproblémovému chodu potřebovaly. To v konečném důsledku zdražuje jejich produkty, protože si tak musejí vytvářet rizikovou marži.

A hovoříme-li o právu – zásadním problémem je rovněž jeho vymahatelnost, která zatím rozhodně není ideální.“

„Jak za těchto podmínek funguje spolupráce leasingových společností zaměřená proti podvodům?“

„Asociace leasingových společností v tomto směru spolupracuje s Českou bankovní asociací a s Českou asociací pojišťoven. Nyní je například ve hře novela zákona č. 101, o ochraně osobních dat, a naše asociace se snaží prosadit úpravy, které by zajistily, aby byl tento zákon pružnější. Asociace respektuje, že je třeba chránit osobní údaje, ale na druhé straně by to nemělo vést k tomu, že se budou chránit podvodníci.

Největší leasingové společnosti sdružené v ALS se navíc snaží vytvořit systém, který by umožňoval odhalovat kriminalitu již v zárodku.“

„Domníváte se, že se zvýšení DPH nějak výrazněji projeví na objemu leasingu?“

„Na jednu stranu by se měla – pokud novelu zákona podepíše prezident – snížit daňová sazba z 22 na 19 procent, což by mělo leasing poněkud zlevnit. Na druhou stranu si myslím, že řada podnikatelů bude pod určitým tlakem, protože celý systém podnikatelského prostředí je nyní nastaven tak, že nepřeje iniciativám jednotlivých podnikatelů. Spíše se domnívám, že v podnikatelském prostředí bude docházet ke koncentraci a řada malých a středních podnikatelů dopravní sektor opustí. Hrozilo by pak nebezpečí, že nebudou schopni splácet leasing.“

„Jaké výsledky očekáváte v letošním roce?“

„Letos očekáváme, že nárůst nebude tak velký jako v loňském roce, ale více napovědí až výsledky za první čtvrtletí. Leasing má ovšem i v ČR, stejně jako všude jinde ve světě, nezastupitelnou roli. Stále poskytuje určité výhody, je flexibilní, poskytuje určitou daňovou výhodu a balík různých doprovodných služeb, které banky ještě neumějí nabídnout. Domnívám se, že kromě finančního leasingu se v ČR začne více rozvíjet také operativní leasing, i když je zatím dražší.“

„Jaká je v České republice situace v oblasti leasingu letadel, lodí či lokomotiv a železničních vagonů?“

„Rozhodující část svého parku mají pořízenu na leasing například České aerolinie. Leasing velkých dopravních letadel je však velmi sofistikovanou finanční operací a většinou se do něj zapojují i banky – obvykle se jedná o celé konsorcium zahraničních firem. V České republice na tento druh leasingu zatím není žádná leasingová společnost připravena. Jedná se totiž o celé know–how, přičemž se využívají například daňové výhody různých zemí. Běžně se samozřejmě leasují malá letadla. V celkovém objemu leasingu však jde o velmi malou položku.Pokud jde o leasing říčních lodí, v minulosti se běžně leasovaly. V souvislosti s předloňskými povodněmi a loňským suchem však došlo ke značnému poklesu leasingu v této komoditě. Rejdařské společnosti také kvůli problémům odkládaly splátky.

Co se týče lokomotiv a železničních vagonů, v západní Evropě se běžně leasují v rámci takzvaného komunálního leasingu pro města a obce, který je tam velmi rozvinutý. V České republice jde naopak o zanedbatelnou část celkového objemu leasingových smluv. Domnívám se však, že výhledově by se mohl komunální leasing v ČR začít rovněž rozvíjet.“ Petr Jechort

spinner