Logistika pro e-commerce

Růstu e-commerce pomáhá výhodná poloha ČR

Růstu e-commerce pomáhá výhodná poloha ČR

Logistické firmy, které poskytují balíkové expresní přepravy, zažívají boom díky růstu zájmu o internetové nakupování. Ačkoli samotné internetové obchody si stěžují, že kvůli rostoucí konkurenci musí snižovat své marže na minimum, jejich logističtí partneři jsou spokojeni s přílivem zakázek. Růst e-commerce v České republice se již výrazně projevil i na domácím trhu logistických nemovitostí.

Nové a stále větší skladové plochy poptávají či budují samy internetové obchody i balíkoví operátoři. První polovina roku si na trhu logistických nemovitostí připsala hned tři velké transakce, při nichž si nové sklady obstarali významní hráči na poli internetového obchodování – Internet Mall (Mall.cz), Alza.cz a Internet Shop (Parfums.cz). V září zase v Dobrovízi u Prahy po složitém jednání zahájila developerská firma Panattoni Europe stavbu obřího skladu pro americký internetový obchod Amazon. Stranou nezůstávají ani velcí balíkoví operátoři, například DHL Express si u Prahy při dálnici D8 nechala na míru postavit logistickou centrálu o rozloze 3492 m2 s automatickým systémem třídění zásilek.

Poptávka se vyrovná se západní Evropou

Podle vedoucího oddělení Průmyslových nemovitostí společnosti CBRE Michala Bezděky si internetoví prodejci v České republice pronajali za poslední tři roky více než 70 tisíc m2 skladových ploch. „Zaznamenali jsme výrazný nárůst podílu na celkových nájemních transakcích. Jen ve druhém čtvrtletí představovala poptávka internetových prodejců 32 procent z celkové realizované poptávky, když pomineme renegociace,“ uvedl Michal Bezděka. „A v těchto číslech ještě není zahrnuta transakce společnosti Amazon na Praze západ,“ dodal. Podle očekávání poptávka poroste ještě dále, tak jak se zájem o internetové obchodování v ČR bude stále více vyrovnávat stavu ve vyspělých zemích Evropské unie, kde podíl internetových obchodů na trhu logistických nemovitostí dosahuje zhruba 15 až 20 procent. Vývoj u nás se k tomuto poměru bude rychle přibližovat.

Specifické požadavky e-commerce

Dopravní noviny se Michala Bezděky zeptaly, s jakými speciálním požadavky internetoví prodejci za developery přicházejí. „Základní rozdíl v požadavku na nemovitost mezi skladem internetového prodejce a klasickým skladem vyplývá z povahy samotné operace,“ uvedl Michal Bezděka. „Internetoví prodejci potřebují pro zajištění provozu mnohem vyšší počet zaměstnanců ve skladu. Požadavkem na počet zaměstnanců se spíše blíží velkému výrobnímu závodu. Zboží je z regálů vybírané ručně v malých počtech, zásilku je následně potřeba ručně zabalit a vyexpedovat. Nedílnou součástí je pak práce s vráceným a reklamovaným zbožím, které je opět potřeba rozbalit, zkontrolovat a případně vrátit do skladu,“ vysvětlil Michal Bezděka.

Velké sklady pro internetové obchodníky tak až na výjimky vznikají pouze u velkých měst, v lokalitách s co nejlepší dopravní dostupností pro zaměstnance. Proto se také vyplatí tyto operace přemístit do lokalit s nižšími náklady na pracovní sílu, a to i na úkor mnohem větší dojezdové vzdálenosti zákazníků. Amazon bude například z Dobrovíze u Prahy obsluhovat především trh v Německu. „Mezi další specifické požadavky internetových prodejců patří například i to, že lokalita pro logistické zařízení musí umožňovat non-stop provoz, instalaci mezaninů ve skladu, větší manipulační zpevněné plochy kolem haly, vyšší počet parkovacích míst pro osobní i nákladní vozy u haly a vyšší požadavek na elektrický příkon,“ dodal Michal Bezděka.

Velcí hráči zamíchají trhem

Zatímco je v současnosti hlavním tahounem internetového obchodu rostoucí domácí poptávka, trh u nás zřejmě v blízké budoucnosti ovlivní příchod dalších velkých nadnárodních internetových obchodníků. Dobrovízský Amazon je jejich první vlaštovkou. Noví příchozí ovlivní nejen samotný trh internetových obchodů, ale prudce zvýší i poptávku po skladových prostorách. Nebudou totiž z České republiky obsluhovat domácí zákazníky, ale prakticky celý středoevropský region. Nedávno například v západočeském CTParku Bor vybudoval ve spolupráci s poradenskou společností CBRE pro obsluhu německého trhu sklad o ploše přes 10 tisíc m2 německý internetový supermarket Allyouneed.com. Česká republika tak bude těžit ze svého výhodného geografického umístění – a také již zmíněných nižších mzdových nákladů v porovnání s vyspělejším zahraničím na západ od našich hranic.

Pavel Toman

spinner