Evropská unie

Expresní služby potřebují efektivní leteckou dopravu

Expresní služby potřebují efektivní leteckou dopravu

Evropská asociace expresních služeb EEA vyzvala na konci října Evropskou komisi, aby se při návrhu nové strategie rozvoje letecké dopravy zaměřila na následující oblasti: liberalizaci, vnitřní trh, implementaci vyváženého přístupu a bezpečnost.

Evropská komise zdůrazňuje, že vysoce funkční konkurenční jednotný trh letecké dopravy v EU je zcela klíčový pro sektor expresních služeb. Výkonný vnitřní trh pomůže rovněž posílit konkurenceschopnost celého regionu. První bod, liberalizace, by se měl opřít o systém mezinárodních dohod podporujících celé spektrum leteckých a expresních služeb, zajistit volný přístup na trh a odstranit omezení pro investice v třetích zemích. Druhý bod, vnitřní trh, předpokládá větší propojení evropského leteckého trhu díky zrušení řady omezení pro vnitroevropské lety s přesahem do třetích zemí. Také by měly padnout restrikce uplatňované na samoodbavení. Třetí bod, implementace vyváženého přístupu, má zajistit správné prosazování vyváženého přístupu ICAO (rovnováhy mezi hlučností a výkonem letadla) v procesu budování Jednotného evropského nebe. Poslední bod, bezpečnost, musí reflektovat nová bezpečnostní rizika. Celý systém řízení letecké (nejen nákladní) dopravy vyžaduje inovativní řešení, s jejichž pomocí bude možné zajistit plynulý provoz a současně vysoce efektivní míru kontroly zásilek s využitím nových screeningových technologií.

Důraz na noční přepravy

Sektor expresních služeb reprezentovaný organizací EEA spoléhá převážně na přepravu v noci, aby mohl adekvátně reagovat na stále vyšší nároky zákazníků, pokud jde o rychlost a vzdálenost expresní přepravy. Služby just-in-time jsou vyžadovány i globálně, a to s dodacími lhůtami 24 až 72 hodin. Zásilky jsou nejčastěji vyzvedávány ve večerních hodinách pracovního dne a dodány následující den dopoledne. Obchodní model expresních služeb je na spolehlivém fungování letecké nákladní dopravy velmi závislý, a proto podporuje veškeré návrhy směřující k zefektivnění trhu.

Systém bilaterálních dohod není příliš pružný

Současný systém založený převážně na bilaterálních dohodách o poskytování leteckých služeb se ukazuje jako nepříliš pružný. Pro moderní letectví a obchod je zásadní odstranit nejrůznější restrikce založené na rozlišování občanství a také překonat investiční bariéry. Nové bilaterální, lépe však multilaterální dohody by v ideálním případě měly navazovat na obchodní dohody uzavírané na půdě Světové obchodní organizace WTO, v rámci Mezinárodní organizace pro civilní letectví ICAO a dalších úmluv. Evropa by měla vůči třetím zemím působit více jednotně, aby dosáhla odstranění protekcionistických opatření.

Tlak na rychlé odstranění restrikcí

Vytvoření jednotného vnitřního trhu letecké dopravy v EU otevírá obrovský prostor pro ekonomický rozvoj, prospívá obchodním firmám, zákazníkům, dopravcům i ekonomice jako celku. Bohužel, pokud chce dopravce ze země Evropské unie (tedy „Community Carrier“) navázat na vnitroevropský let přesahem do destinace mimo EU, stále pro něj platí omezení vyplývající z bilaterální smlouvy mezi členskými státy. Nastává pak situace, kdy lety provozované evropským dopravcem mají sice povolení od úřadů třetí země, ale omezuje je jiný členský stát unie. Tuto nesmyslnou restrikci je podle představitelů EEA třeba odstranit co nejrychleji.

Liberalizace služeb pozemního odbavení

Plynulejší a efektivnější leteckou dopravu pomohou zajistit plně liberalizované služby pozemního odbavení. Poskytovatelé expresních služeb a integrátoři by měli mít možnost provádět samoodbavení (self-handle) zboží pro všechny letouny své sítě spojů, ať už to budou vlastní nebo pronajaté stroje.

Jednotné evropské nebe je výhodné pro všechny

Evropská letiště trpí hustým provozem a jsou často brzdou rozvoje letecké přepravy. Členské země EU by si měly uvědomit, že se zavázaly k budování skutečného Jednotného evropského nebe (SES – Single European Sky). Urgentní je také zlepšení systémů řízení letového provozu, jinak budou dále vznikat prostoje, které stojí čas, peníze a zbytečně spotřebované letecké palivo. Větší spotřeba paliva vede rovněž k vyšší produkci škodlivých emisí. „Vyvážený přístup“ organizace ICAO hovoří o rozumném kompromisu mezi požadavkem na snížení hlučnosti a rostoucími nároky na provoz. Pro poskytování expresních služeb je zachování možnosti noční přepravy zcela zásadní. Správná implementace nařízení č. 598/2014 o hluku v letecké dopravě v členských zemích a na letištích v EU by měla zaručit, že omezení nebo dokonce zákaz nočních letů by měly být až krajním opatřením.

Důraz na bezpečnost

Na poli bezpečnosti chce EEA podpořit silnější spolupráci mezi regulačními úřady a sektorem letecké dopravy a spedice. Systém sdílení informací mezi oběma stranami vytvoří solidní základ pro efektivní vyhodnocování rizik pro celý zásobovací (letecký) řetězec. Sektor musí mít přístup k nejnovějším systémům kontroly zboží, zejména těm, které jsou vyvinuty speciálně pro segment air cargo a nikoli pouhou úpravou technologií pro kontrolu cestujících. Existuje řada zajímavých screeningových technologií a metod, ne vždy jsou ovšem uznávány jako standard v EU nebo mezinárodně. Lepší koordinace kontrol zabrání duplikaci procedur, jednotlivé články řetězce musí mít možnost více se spolehnout jeden na druhý.

www.euroexpress.org

spinner