Západní země se spojují, času na kompromis mnoho nezbývá

Západní země se spojují, času na kompromis mnoho nezbývá

Poté, co letos ministři dopravy některých zemí západní a severní Evropy založili Silniční alianci (Road Alliance), je zřejmé, že se názory nových a starších zemí Evropské unie na to, jak má fungovat evropský dopravní trh, stále více rozcházejí. A pod záminkou boje proti tzv. sociálnímu dumpingu se trh pro nové země stále více uzavírá. Navíc to vše se děje v době, kdy začíná být v Evropském parlamentu projednávána revize směrnice o vysílání pracovníků a Evropská komise má představit svůj návrh tzv. silničního balíčku.

Je stále více patrné, že udržení stávajícího stavu, kdy působení dopravních firem v rámci Evropské unie nebylo příliš omezováno, je nereálné a že dojde na určitou regulaci trhu. Času na to, aby byl dohodnut kompromis přijatelný pro všechny strany, je však již velice málo. A zatímco západní země začínají být ve svých požadavcích jednotné, dopravci z nových členských zemí na novou situaci příliš nereagují.

Sdružení ČESMAD Bohemia se snaží tento stav změnit, jedná se svými kolegy z dopravních svazů ostatních zemí Evropské unie a hledá přijatelnou společnou pozici dopravního sektoru. Ta zatím velmi chybí. Dne 9. března uspořádá v Brně konferenci, kde hlavními tématy budou problematika tzv. minimálních mezd, chystaný sociální balíček a celkový přístup k trhu silniční dopravy v EU. „Vzhledem k tomu, že to, jak budou tato témata letos uchopena a zpracována, ovlivní dopravní trh na mnoho dalších let, přikládáme tomuto setkání velký význam. Jde nám o to, aby zaznělo co nejvíce názorů využitelných pro další postup,“ řekl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

Na konferenci zazní příspěvek europoslankyně Martiny Dlabajové, která je při projednávání směrnice o vysílání pracovníků velmi aktivní a má přehled o tom, jak jsou v Evropském parlamentu rozloženy síly a co je při prosazování požadavků dopravců reálné a co nikoliv. Vystoupí i prezident sdružení Vladimír Starosta, který se při mezinárodních jednáních snažní najít vyvážený kompromis a který má také jako spoluvlastník velké dopravní společnosti přímou zkušenost s uplatňováním nových opatření v některých západoevropských zemích. Přítomen bude i Jan Němec z bruselské kanceláře Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, jenž má přímo na starosti sociální aspekty a setkává se s dopravci z východní i západní Evropy. Za resort dopravy vystoupí v Brně náměstek ministra dopravy Ladislav Němec.

Směrnice o vysílání pracovníků a silniční balíček

„V současné době vstupujeme do rozhodného období, které ovlivní obor silniční dopravy na hodně let dopředu, protože v Bruselu se dokončují dva důležité materiály, které se týkají silniční dopravy. Prvním z nich je tzv. silniční balíček Evropské komise, který by mohl být představen již do konce května a má řešit některé problémy, jež se v silniční dopravě nahromadily zejména v souvislosti se dvěma rozšířeními EU v roce 2004 a 2007 o středo- a východoevropské země. Druhým je pak směrnice o vysílání pracovníků. V současné době již europoslanci začínají projednávat ve frakcích a výborech možné znění revize,“ řekl Vojtěch Hromíř.

„Obojí je pro nás důležité, protože vysílání pracovníků se týká i řidičů v silniční dopravě. A v mnoha zemích, mohu jmenovat Německo, Francii, Rakousko, Itálii, nově třeba i Nizozemsko, již do svých národních legislativ zabudovali vynucovací směrnici k směrnici o vysílání pracovníků. Každý stát nyní postupuje trochu jinak, ale v zásadě jde o to podřídit zahraniční řidiče vlastním národním sociálním předpisům,“ dodal.

Celý problém se podle něj zjednodušuje na problematiku minimální mzdy, ale jedná se o mnohem širší téma. „Je to i o dalších sociálních standardech a výdobytcích z kolektivních smluv, panuje v tom obrovský chaos, každá země má pravidla nastavená jinak a aplikace toho všeho na řidiče nedává smysl. Není prakticky možné, aby dopravce, jehož řidič se pohybuje v mnoha zemích, znal všechny tyto předpisy. Snažíme se proto, aby řidiči silniční dopravy, vzhledem k náročné administrativě a velké mobilitě řidičů, směrnici nepodléhali. Naši západní kolegové v tom však vidí nástroj, s jehož pomocí lze korigovat trh, nebo spíše jej použít jako páku k získání jiných opatření,“ řekl Vojtěch Hromíř.

Problém jsou nomádští řidiči

Co však západním firmám podle něj vadí nejvíce, jsou tzv. nomádští řidiči, kteří přebývají v bohatších zemích i několik měsíců, vykonávají tam vnitrounijní bilaterální přepravy, ale mají nižší mzdy, než je na tamních trzích běžné, protože jejich zaměstnavatelé jsou registrováni v zemích s nižší hladinou mezd. Výhrady jsou i k jejich sociálním podmínkám, k tomu, jak bydlí nebo přespávají na parkovištích apod. „Tento jev se objevil právě s rozšířením EU (protože dopravci z Rumunska, Bulharska, Litvy, v menší míře možná i z České republiky, Polska, Slovenska a Maďarska získali tuto možnost podnikání) a západním kolegům to vadí. Takže zatímco my požadujeme absolutní volnost na trhu a svobodu podnikání, oni zase volají po zavedení nějakých pravidel a chtějí tyto dopravní kapacity ze svých zemí vytlačit. Tento jev je spojen i s tzv. letterboxy, protože mnoho těchto řidičů je najímáno firmami, jejichž vlastníci jsou z bohatších zemí EU. A registraci pobočky na východě využívají k tomu, aby najali tamní řidiče za tamní mzdy, a realizují s nimi přepravy v západní nebo severní Evropě, kde jsou mzdy vyšší,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Obě strany se podle něj zakopaly na svých pozicích, avšak čas se krátí. „Chybí i společné stanovisko Mezinárodní unie silniční dopravy IRU, což je naše obrovská slabina, protože naopak třeba evropští odboráři samozřejmě vše, co vede k jakémukoli zvýšení mezd, v Bruselu vehementně podporují. A my se nyní obáváme, že pokud nebude jednotné stanovisko za obor silniční dopravy, nebudou naše názory brány příliš v potaz, protože zde jsou jen vstupy z jednotlivých zemí, případně od koalic, jako je například nově vzniklá Silniční aliance (Road Alliance) osmi unijních zemí – Německa, Francie, Belgie, Lucemburska, Itálie, Švédska, Dánska a Rakouska – plus Norska, která usiluje o prosazení omezení, o nichž jsem se již zmínil,“ upozornil Vojtěch Hromíř.

Určitá shoda je mezi českými a německými dopravci

Současné stanovisko Sdružení ČESMAD Bohemia je podle něj takové, že je třeba, aby dopravní sektor sám našel nějaký kompromis. „Shodujeme se v tom i s nejsilnějším německým svazem BGL. Tento kompromis by měl vycházet z určité definice ,normální mezinárodní dopravy‘, že kamion (uvádím jako příklad jen nákladní dopravu, protože tam je problém markantnější) vyjíždí např. ze země registrace, vykoná i relativně dlouhé kolečko, veze zboží bilaterálně do jiné země, tranzituje, zajistí si při zpáteční cestě vytížení, vykoná kabotáž a do tří až šesti týdnů se vrátí do země, z níž vyjel. Důležité je to spojení se zemí registrace. Do definice nespadá, když vozidlo i řidič jsou vysláni na dva tři měsíce na západ bez návratu domů. Toto není absolutní volný pohyb služeb, ale je to něco, kde lze najít shodu třeba s Němci,“ řekl Vojtěch Hromíř.

„Toto jsme ochotni akceptovat, ale současně zásadně odmítáme aplikace minimálních mezd a směrnice o vysílání pracovníků na řidiče silniční dopravy, protože tato opatření oboru škodí, nejsou kontrolovatelná a přinášejí obrovské náklady na administrativu. Chceme také, aby ze směrnice o vysílání pracovníků byla vyjmuta i kabotáž. Zároveň s tím je třeba, aby tato nová pravidla byla kontrolována a aby nebyla obcházena,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Kontrolu již dnes umožňují tachografy

Jde tedy o to, aby opatření typu MiLoG či Loi Macron nebyla na silniční dopravu vůbec aplikována a aby se vozidla i řidiči vraceli v nějakém časově omezeném horizontu domů. „To první je legislativně jednoduché, stačí silniční dopravu, nejlépe včetně kabotáže, vyjmout ze směrnice o vysílání pracovníků. A co se týče kontroly délky pobytu, ta je možná již dnes pomocí tachografů. Stačí, aby řidiči důsledně zaznamenávali místa odpočinku. A až budou zavedeny nové tachografy s určováním polohy, bude to ještě snazší. Tím by se odstranily i různé pokusy o zákazy vykonávání týdenních odpočinků v kabinách vozidel, tato pseudoopatření by již nebyla zapotřebí. Pokud se nám však nepodaří najít nějaké společné řešení, bude to boj kdo s koho,“ varoval Vojtěch Hromíř.

Jednání s východními dopravci zatím váznou

Na takto navrženém kompromisu ale není snadné se domluvit s některými kolegy z našeho východního bloku. „Vysvětlujeme si to tak, že na všechny naše kolegy z východu ještě nedopadlo to, že Francouzi ukládají kauce. Možná si zatím s vyplňováním deklarací hlavu nelámou a podle nich všichni jejich řidiči pobírají požadované mzdy. Ale pokud platí informace, že od března se mohou začít více objevovat kontroly v Rakousku, tak je pravděpodobné, že i oni se začnou o nalezení kompromisního řešení více zajímat, protože Rakousko je pro dopravce klíčová země. Jen aby nebylo pozdě,“ dodal Vojtěch Hromíř.

Milan Frydryšek

spinner