​Violeta Bulcová je pro celoevropský princip minimální mzdy

​Violeta Bulcová je pro celoevropský princip minimální mzdy

Sdružení poskytovatelů logistických služeb a silniční nákladní dopravy z Dánska, Švédska a Norska Nordic Logistics Association a skandinávský svaz pracovníků v dopravě Nordic Transport Workers Federation společně uspořádaly 24. ledna v Bruselu konferenci The Road Ahead (Cesta vpřed).

Akce se zaměřila na budování z jejich pohledu spravedlivého konkurenčního prostředí a pracovních podmínek v silniční nákladní dopravě v Evropě. Zásadní pozici měla zpráva poradenské společnosti COWI o skutečných pracovních podmínkách bulharských a rumunských řidičů kamionů na dánských i dalších evropských silnicích.

Evropská dopravní komisařka Violeta Bulcová účastníky konference seznámila s vizí Evropské komise. „Naším cílem je vytvoření integrovaného intermodálního jednotného evropského dopravního trhu, který naplno slouží potřebám evropského vnitřního trhu. Je to důležité pro konektivitu v obchodu i v rámci celé lidské společnosti – v EU i globálně ve světě. Propojení je tahounem tvorby nových pracovních míst a ekonomického růstu. Jednotný evropský dopravní trh je klíčovým předpokladem rozvoje evropské ekonomiky.“

Jasná a vynutitelná pravidla

Funkční a spravedlivý jednotný dopravní trh ovšem podle ní nutně potřebuje férová, jasná a vynutitelná pravidla. Přetrvávající rozdíly v národních legislativách i v aplikaci komunitárního práva vytvářejí na jinak solidně provázaném evropském dopravním trhu značný zmatek, nejistotu a nerovnováhu. V důsledku to způsobuje vyšší náklady na kompatibilitu. Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker ve svém projevu o stavu EU v září loňského roku ve Štrasburku zdůraznil, že je třeba posilovat sociální spravedlnost. Violeta Bulcová tuto myšlenku jednoznačně podpořila v aplikaci na evropský dopravní trh. Již v roce 2015 společně s evropskou komisařkou pro zaměstnanost, sociální záležitosti, dovednosti a pracovní mobilitu Marianne Thyssenovou představila tzv. Sociální agendu pro dopravu.

Nejasnosti kolem kabotáže tzv. letterboxů

Evropská dopravní komisařka zopakovala, jak důležité je zlepšování pracovních podmínek v dopravě. Podpořila také systémy dalšího vzdělávání a školení, aby pracovníci získali dovednosti pro zvládání náročných úkolů evropské dopravy v budoucnosti. Violeta Bulcová je pro prohloubení vnitřního trhu silniční dopravy, které ovšem musí provázet důsledná ochrana sociálních práv řidičů. Nalezení správné rovnováhy mezi volnou soutěží a regulací nebude jednoduché. Komisařka je přesvědčena, že fungování společného trhu ohrožují dva faktory:

1) Nejasná úprava kabotáže, která je obtížně kontrolovatelná; další zmatek vnesly jednotlivé členské státy s vlastními národními pravidly.

2) Existence „schránkových“ firem – zpravidla si autodopravce založí fiktivní podnik v zemi s nízkými personálními náklady, ve skutečnosti pak své služby nabízí na trhu států s vyššími sociálními náklady, ovšem za podstatně nižší ceny, což mu poskytuje nepřiměřenou konkurenční výhodu.

V centru pozornosti i týdenní odpočinek

Violeta Bulcová chce posílit pravidla pro solidní a stabilní podnikání. Současně usiluje o celoevropské prosazení všeobecného principu minimální mzdy. Značné diskuse probíhají kolem týdenního odpočinku řidičů. Evropské státy nejsou zajedno v tom, kolik času má/může trávit profesionální řidič kamionu při odpočinku v kabině svého vozu. Některé členské státy EU zakazují řidičům pobyt v kabině kamionu v rámci nařízeného týdenního odpočinku. Jiné státy považují tento postup za kontraproduktivní, protože ve skutečnosti přesouvá problém na sousední členské země. „Je odpovědností Evropské unie, aby stanovila jasná pravidla, která zajistí právní jistotu a vysokou úroveň harmonizace,“ konstatovala Violeta Bulcová.

Svou roli má sehrát moderní technika

Komisařka je přesvědčena, že i stávající právní úpravy mohou být funkční. Je však ne-zbytné naplno využít současný systém palubních digitálních tachografů a budoucích „chytrých“ tachografů jako klíčových nástrojů při kontrole dodržování pracovních podmínek profesionálních řidičů. Kromě kontroly samotné doby jízdy a odpočinku bude možné z dat v tachografu vyčíst i „pracovní dobu“ řidiče v konkrétní zemi. Příslušné kontrolní orgány budou moci snadno zjistit dodržování pravidel kabotáže a přistoupit k případným postihům za jejich porušení. V tomto ohledu Evropská komise důvěřuje digitální agendě jako mocnému a transparentnímu nástroji spolupráce národních a evropských úřadů.

Violeta Bulcová účastníky konference ujistila, že reformy evropského dopravního trhu přinesou obrovské benefity ekonomice i občanům samotným. Změny povedou ke zvýšení bezpečnosti provozu. „Nevynutitelná a nevymáhaná pravidla znamenají unavené a nebezpečné řidiče. Zajištění dodržování předpisů o pracovních podmínkách řidičů chrání je samotné i ostatní účastníky silničního provozu,“ řekla Violeta Bulcová. Jednotně uplatňované a spravedlivé pracovní podmínky povedou ke snížení tlaku na řidiče. Evropská komise doufá, že se podaří v této citlivé oblasti nalézt rovnováhu mezi dobře odvedenou prací, odměnou za práci a odpočinkem.

Nová pravidla prý budou spravedlivější i pro malé firmy

Nová pravidla rovněž přinesou spravedlivější podmínky pro působení na vysoce konkurenčním trhu silniční nákladní dopravy, a to i pro malé autodopravce se dvěma či třemi kamiony nebo středně velké firmy. Trh si nemůže rozdělit jen několik velkých hráčů.

Pozornost se má soustředit i na vozy pod 3,5 tuny

Značnou pozornost ve svém vystoupení na konferenci věnovala evropská dopravní komisařka nákladním vozidlům s hmotností pod 3,5 tuny. Aktuálně jejich nasazení v provozu evropská legislativa vůbec neřeší. „Tyto vozy, vážící při plném naložení nezřídka pět až šest tun, se v mezinárodní nákladní dopravě využívají ve stále větší míře. Přináší to vážné narušení sociálního rozměru volné soutěže na trhu,“ připomněla Violeta Bulcová. Členské země EU jsou v tomto ohledu opět nejednotné a dosažení konsenzu bude náročné. Evropská komise nicméně bude hledat řešení, které bude odpovídat principům jednotného dopravního trhu.       

spinner