Státní podmínky brzdí rozvoj podnikání v silniční dopravě

Státní podmínky brzdí rozvoj podnikání v silniční dopravě

Slovenské dopravní společnosti se vlivem nepříznivých podmínek vytvořených státem dostávají na okraj evropského trhu silniční dopravy. Daňově odvodové zatížení dopravců ze Slovenska brzdí rozvoj podnikání v tomto sektoru, který se dá pozorovat ve všech okolních státech. Upozornilo na to Sdružení ČESMAD Slovakia.

Opírá se přitom o analýzu, kterou si nechalo zpracovat od prof. Ing. Jozefa Gnapa, PhD., a doc. Ing. Vladimíra Konečného, CSc., ze Žilinské univerzity. Z ní vyplývá, že nehorší podmínky pro dopravní společnosti jsou právě na Slovenku. Po započítání všech nejhlavnějších položek, které tvoří celkové daňově odvodové zatížení, je prokázáno, že zatížení jednotlivými daněmi a souvisejícími poplatky v ČR je nejvyšší ze zemí střední a východní Evropy. Autory analýzy jsou profesor Ing. Jozef Gnap, PhD., a docent Ing. Vladimír Konečný, CSc. Ze Žilinské univerzity.

Několika nesprávnými rozhodnutími státních orgánů se na Slovensku trhu vytvořily podmínky, které způsobují, že dopravní společnosti jsou v situaci, kdy každé navýšení nákladů na dopravu může způsobit jejich zánik a omezení činnosti. "Podnikání v silniční dopravě je na Slovensku každodenní boj o přežití. Náklady dopravních společností jsou na hraně pokrytí, protože ceny tlačí silná konkurence z okolních států na úrovně, které si podnikatel ze Slovenska nemůže dovolit, protože by byl ztrátový, "uvedl prezident sdružení ČESMAD Slovakia Pavel Jančovič. „Výše daně z motorových vozidel, mýtné poplatky, odvody zaměstnavatele či vysoká cena pohonných hmot jsou položky, které výrazně negativně zasahují do života dopravců a způsobují stagnaci domácího trhu. Ve srovnání s okolními státy je má Slovensko na nejvyšších úrovních, takže náklady domácí kamionové či autobusové společnosti jsou daleko vyšší než konkurenčního dopravce z Polska, Maďarska či Česka. To způsobuje i nepříznivý poměr slovenských a zahraničních vozidel využívaných na dovoz či vývoz v rámci Slovenska,“ dodal.

Aby se zabránilo odlivu slovenských dopravních společností do zahraničí nebo jejich úplnému zániku, je podle sdružení třeba v co nejkratším čase upravit některé z položek, které brání rozvoji tohoto sektoru na Slovensku. „Pokud se má slovenský dopravce udržet ve složitých podmínkách na náročném evropském trhu, jsou potřebné impulsy, které můžeme sledovat i v jiných oblastech národní ekonomiky. Právě silniční doprava je její důležitou součástí a její problémy tak mohou způsobit negativní jevy i v dalších sektorech,“ upozornil Pavel Jančovič. "Naším cílem je zástupcům státu dokázat, jaký význam mají dopravní společnosti pro státní příjmy a v této souvislosti žádat vytvoření lepších podmínek pro jejich obchodní činnost," dodal.

I vzhledem k příjmům státní poklady z dopravy a potřebě podpory konkurenceschopnosti slovenských dopravců na evropském trhu existuje podle něj prostor pro snižování sazeb vybraných druhů daní a poplatků na Slovensku, se kterým bude sdružení v následujícím období operovat. V rámci filozofie sdružení o vytváření ideálních podmínek na trhu budou jeho zástupci podle Pavla Jankoviče požadovat, aby došlo mimo jiné k změnám v následujících oblastech:

  • Mýtné poplatky - úpravou nařízení vlády ČR č. 497/2013 chce sdružení dosáhnout zavedení systému slev za každý kilometr od začátku kalendářního roku.
  • Vysoké daňové zatížení - snížit roční sazbu daně z motorových vozidel systémem slev v tříletých obdobích, kde by platila 55procentí sleva během prvních 36 kalendářních měsíců, 45procentní sleva během následujících 36 kalendářních měsíců a 25procentní během dalších 36 měsíců.
  • Vysoké daňové zatížení - úprava systému u jednotlivých vozidel, když samotný tahač nebo návěs nezařazený v soupravě by se mohly zařadit do nejbližší nižší roční sazby daně.
  • Vysoké daňové zatížení - změna zákona č. 361/2014 Zz, o dani z motorových vozidel, aby zálohy mohly být placeny z nejbližší nižší roční sazby daně.
  • (lan)

    www.cesmad.sk

    spinner