SFDI

Rozpočet fondu dopravy je letos o desetinu vyšší než loni

Letošní rozpočet Státního fondu dopravní infrastruktury, který na své poslední loňské schůzi v prosinci výraznou většinou schválila Poslanecká sněmovna, je s výdaji ve výši 45,4 miliardy Kč zhruba o deset procent vyšší než loni, kdy fond hospodařil s příjmy 41 miliard Kč. Příjmy fondu by mělo tvořit 18,2 miliardy z daňových výnosů a 27,2 miliardy Kč z výnosů z privatizace.

Vláda původně plánovala získat peníze z privatizace Českého Telecomu, na počátku prosince však proces privatizace této společnosti zastavila. Rozpočet fondu by to však nemělo ohrozit: podle ministra financí Bohuslava Sobotky jeho ministerstvo plánuje, že výpadek příjmů za Telecom částečně nahradí urychlením prodeje některých dalších firem, například dolů, či výplatou dividend od státních firem.

„Ministr financí nás ujistil, že fond dopravy od FNM prostředky (…) dostane,“ řekl k tomu ředitel SFDI Pavel Švagr. Připustil, že významnější tranše zřejmě přijdou až v druhé polovině roku. O splátkovém kalendáři bude fond s vedením FNM jednat až v lednu a únoru.

Výhrady k postupu ministerstva financí vznesli poslanci opoziční ODS, kterým se při schvalování rozpočtu podařilo prosadit usnesení, že fond je stále více závislý na nestandardních příjmech z privatizace, což by mohlo vyvolávat enormní tlak na deficit veřejných financí.

Na povodňové škody 2,8 miliardy Kč

Na odstraňování povodňových škod na dopravní infrastruktuře by měl letos SFDI vynaložit 2,8 miliardy Kč. Běžné výdaje na údržbu a opravy dopravní infrastruktury byly navrženy ve výši 16,5 miliardy Kč a investice by měly dosáhnout zhruba 29 miliard Kč.

Na dálnice a rychlostní komunikace by měla připadnout téměř čtvrtina výdajů fondu – zhruba deset miliard Kč, z toho na investice 8,5 miliardy Kč. Na silnice první třídy by to mělo být zhruba osm miliard Kč (z toho přibližně 3,15 miliardy Kč budou tvořit běžné výdaje). Kraje by na správu silnic druhé a třetí třídy měly získat zhruba 5,7 miliardy Kč.

Běžné výdaje na železnici včetně regionálních tratí se v rozpočtu fondu na letošní rok pohybují kolem 5,5 miliardy Kč. Kapitálové výdaje by pak měly dosahovat přibližně 10,8 miliardy Kč.

V lednu miliarda na zimní údržbu

Již na konci prosince oznámil ředitel fondu Pavel Švagr, že na počátku ledna fond odešle konečným příjemcům více než jednu miliardu Kč na zimní údržbu – z toho je 420 miliónů Kč určeno pro dráhy a 600 miliónů Kč pro správu silnic. Údržba silnic a tratí v exponovaném období po Novém roce je tak zajištěna, řekl Pavel Švagr. (čtk)

spinner