DN č. 21 - Silniční, Autobusová doprava, Přeprava nadrozměrných nákladů, vychází 12. 10., uzávěrka již 21. 9. !!! 

RHA: Brexit nesmí ohrozit plynulost silniční dopravy

RHA: Brexit nesmí ohrozit plynulost silniční dopravy

14.8. - Britská asociace silničních dopravců RHA znovu vyzvala britskou vládu a orgány Evropské unie, aby při vyjednávání o brexitu věnovaly mimořádnou pozornost zajištění plynulosti silniční nákladní dopravy na hranicích mezi Velkou Británií a státy EU. Vystoupení země z Evropské unie a opuštění celní unie i jednotného evropského trhu přinese nevyhnutelně zavedení řady celních formalit.

Výkonný ředitel RHA Richard Burnett uvedl: „Odchod Velké Británie z celní unie i jednotného evropského trhu bude mít za následek nárůst byrokratických procedur v obchodních vztazích, které výrazně zatíží všechny subjekty. Zvýšené výdaje vznikající v souvislosti se zavedením nového celního režimu jsou bohužel realitou a nic s nimi neuděláme. Ale je třeba zajistit to, aby procedury neohrožovaly a nezpomalovaly fyzický tok zboží. Očekáváme, že podnikatelé se dokáží pružně přizpůsobit prakticky jakémukoli novému celnímu režimu, že jejich systémy zvládnou minimalizovat náklady a poradí si s narušením zásobovacích řetězců. Je však nezbytně nutné mít jasno, jak budou procedury po brexitu vypadat. Komerční sektor – a dominující silniční nákladní doprava zvláště – musí mít rovněž dostatek času se na změny připravit.“

Podle šéfa RHA by jakékoli snížení kvality služeb v rámci zásobovacích řetězců bylo katastrofou a poškodilo by autodopravce, logistiku i obchod jako takový. „Obchodníci potřebují vědět, kdy a za jakou cenu jejich zboží dorazí do místa určení. Nejistota ohledně tranzitních časů závislých na odbavení v přístavech nebo na pozemní hranici mezi Velkou Británií a Irskem je nepřijatelná,“ dodal Richard Burnett. Mezi členy RHA vzbudil značné obavy výrok hlavního vyjednavače EU pro brexit Michela Barniera, že „hladký průběh obchodování nebude po vystoupení Velké Británie z Evropské unie možný, protože opuštění celní unie stoprocentně ovlivní odbavení na hranicích.“

Největší nebezpečí hrozí firmám, které nabízejí časově garantované služby Just-in-time. Hrozící průtahy přinutí výrobce, aby vytvářeli bezpečný „polštář“ v podobě navýšených skladových zásob pro pokrytí výpadku v zásobování v řádu tří až čtyř dnů místo několika hodin či jednoho dne. Bude nutné najímat nové skladové prostory, jejichž ceny půjdou nahoru – a s nimi další zbytečné výdaje. Nelze vyloučit ani vyšší pojistné v dopravě na krytí logistických rizik. Všechny články zásobovacího řetězce, které jsou zapojeny do fyzického pohybu zboží po silnici, požadují, aby jednání o zachování hladkého odbavení mělo nejvyšší prioritu při jednání o brexitu.

(mm)

spinner