Prioritou nového ministra musí být zrychlení staveb

Prioritou nového ministra musí být zrychlení staveb

Rozjetá výstavba 230 kilometrů dálnic a silnic I. tříd, převod nádraží do vlastnictví státu a zahájení oprav, registrace vozidel na jakémkoliv úřadě, náprava špatně nastavené smlouvy na mýto a nový transparentní tendr. To jsou jen některé z úspěchů ministerstva dopravy za poslední období. Řekl to šéf tohoto resortu Dan Ťok u příležitosti 1000 dnů ve vládní funkci.

„Znovu jsme po dlouhých letech rozhýbali výstavbu dálnic a obchvatů měst, opravili jsme a opravujeme stovky kilometrů komunikací a poprvé jsme přispěli skoro 11 miliardami na zdevastované krajské silnice,“ pokračoval dále ve výčtu svých úspěchů. Zdůraznil, že je od roku 1993 třetím nejdéle sloužícím ministrem dopravy a za pár dní postoupí na stříbrnou příčku. Překonat tak nemá zatím šanci pouze Milana Šimonovského. Dan Ťok ale připustil, že by rád v ministerské funkci zůstal i po nadcházejících parlamentních volbách, pak by zřejmě mohl atakovat i zatím neotřesitelnou pozici svého lidoveckého předchůdce.

Miliardy na dopravní stavby i snazší život motoristů

Během tří let se do dopravních staveb podle Dana Ťoka každoročně investovalo 80 miliard Kč, takže celkově zhruba 240 miliard Kč. Podařilo se stoprocentně dočerpat operační program pro dopravu a využít pro stavby maximum všech dostupných prostředků. Ze zpoplatnění dálnic vyjmul ministr dopravy 145 kilometrů úseků, které tvoří obchvaty měst nebo přes které vedou silnice prvních tříd. Vyjmutím se přesunula část dopravy na dálnici, ulehčilo se městům, a navíc se tento krok neprojevil na příjmech z dálničních kuponů.

„Prosadil jsem změnu zákona, která umožnila od letošního června provádět změny v registru vozidel na jakémkoliv úřadě obce s rozšířenou působností. Jenom za tři měsíce využilo této možnosti sto tisíc lidí, tedy třetina všech, kteří přišli provést změnu v registru,“ pokračoval ministr.

Jak dále uvedl, řidiči a chodci se chovají odpovědněji než v minulosti. V roce 2016 zemřelo na českých silnicích historicky nejméně osob, letošní prázdniny jsou také z pohledu statistik příznivé. Ze Státního fondu dopravní infrastruktury byly financovány také nové, bezpečnější kruhové objezdy nebo semafory. K větší bezpečnosti rovněž přispěla oprava více než 1150 kilometrů dálnic a silnic I. tříd. Minulostí je monopol dodavatele registračních značek.

Napravení špatně uzavřené smlouvy s firmou Kapsch umožnilo zahájit soutěž na nového provozovatele mýtného pro nákladní automobily. Nedošlo zároveň k výpadku příjmu z mýtného, které už ročně vynáší skoro 10 miliard Kč. Tyto peníze putují zpátky do oprav silnic. Podařilo se také dokončit převod nádraží z majetku Českých drah do Správy železniční dopravní cesty. Díky tomu se mohlo začít s opravami desítek nádraží, která dostávají novou podobu.

Podle ministra Dana Ťoka je pro další období potřeba vyřešit rychlejší výstavbu infrastruktury. Pomoci by v tomto ohledu mohla změna zákonů umožňující povolování výstavby klíčových staveb v rámci jednoho úřadu. Do roku 2021 si Dan Ťok představuje dostavbu nových 280 kilometrů dálnic a celou modernizovanou dálnici D1 z Prahy do Brna. Důležitým úkolem pro novou vládu také bude dokončení soutěže na nového provozovatele mýtného, který by měl vybírat poplatky od nákladních vozidel po roce 2019.

(tj)

spinner