​Plzeň zklidní a oživí Americkou třídu, hlavní tepnu centra. Auta neprojedou

​Plzeň zklidní a oživí Americkou třídu, hlavní tepnu centra. Auta neprojedou

8.2. - Plzeň zklidní a oživí Americkou třídu, jednu z nejvýznamnějších a nejfrekventovanější ulic v centru. O proměně téměř kilometr dlouhé ulice, kudy denně projede asi 14 000 aut a stovky trolejbusů, rozhodli zastupitelé. Nejpozději do konce prázdnin by měla být její část uzavřena pro individuální automobilovou dopravu, řekl náměstek primátora Michal Vozobule (TOP 09). Ulice se má proměnit na obchodní bulvár se stromy, zajistit lepší podmínky pro chodce, cyklisty a veřejnou dopravu. Zklidnění Americké je jednou z priorit koalice ODS, TOP 09 a ANO.


"Prvním krokem bude přerušení průjezdu automobilů v úseku od Škroupovy po Resslovu ulici a v opačném směru od Goethovy ulice po ulici V Šipce. Tato část má být vyhrazena už jen trolejbusům, autobusům, cyklistům, taxi a obsluze," řekl náměstek. Ulici využívají řidiči jako zkratku přes centrum. Na půlkilometrovém úseku pak nabírá MHD odpoledne až 16 minut zpoždění. Zamezením tranzitu aut začne konečně fungovat pro veřejnou dopravu a bude atraktivní i pro pěší a cyklisty, uvedl Vozobule.

"Zkvalitnění veřejného prostoru podpoří společenský význam Americké a přiláká tam více chodců, kteří jsou zdrojem zisků místních provozoven," uvedl primátor Martin Baxa (ODS).

O oživení Americké se mluví už dlouhá léta. Ulicí projede v pracovní den 14 400 osobních vozů, MHD tam ve 1200 vozech přepraví 24 000 cestujících. Veřejná doprava jede úsekem o délce 500 metrů zhruba 12 minut, rychlost je 2,5 kilometru za hodinu. Odpolední zdržení spojů bývá sedm až 16 minut. Intenzita dopravy v úseku Škroupova - Goethova roste. V roce 2009 jím projelo 11 600 aut, loni 14 400. "Pokud nedojde k regulaci, bude podle dostupného modelu úsekem v roce 2030 projíždět až 23 100 vozů, podobně jako na čtyřproudové ulici U Trati," uvedl primátor.

Po omezení průjezdu se tranzitní doprava přesune na silniční komplex mostu Milénia, ulic U Trati a Borské. Americká zůstane motoristům přístupná ve směru od Klatovské do Škroupovy a Jungmannovy ulice. V opačném směru od Wilsonova mostu bude možné pokračovat do Prokopovy ulice.

Dopravní modely podle Vozobuleho ukazují, že změna motoristům zásadní potíže nepřinese. Ulice U Trati i kolem Rychtářky mají dostatečnou kapacitu a jsou opravené. Vnitřnímu městskému okruhu navíc v roce 2023 odlehčí západní obchvat a také první kilometry nového východního okruhu.

Zastupitel Petr Náhlík (KDU-ČSL) prosadil dnes do usnesení návrh, aby město zpracovalo projekt na zvýšení dopravní propustnosti velké křižovatky Belánka, která je 300 metrů nad Americkou.

Část Americké prošla v letech 2008 a 2009 rekonstrukcí téměř za 200 milionů Kč, třída byla rok zavřená. Ve spodní části před Wilsonovým mostem od vlakového nádraží chce vybudovat pražský developer v letech 2022 až 2026 multifunkční čtvrť za několik miliard korun. Další obchody, byty a kanceláře mají vzniknout na místě bývalého KV KSČ, Komorního divadla a ve dvoře po bývalých mlýnech.

(čtk, tl)

Foto: Plzen.cz
spinner