Evropská komise

Německo zákonem o minimální mzdě porušuje pravidla EU

Německo zákonem o minimální mzdě porušuje pravidla EU

Evropská komise dospěla k závěru, že Německo aplikací svého zákona o minimální mzdě na dopravce porušuje pravidla Evropské unie. Komise to oznámila minulý týden s tím, že kvůli problematice, na kterou si výrazně stěžovali i čeští autodopravci, s Německem zahájila řízení pro porušení evropského práva. Berlín byl vyzván, aby se k námitkám do dvou měsíců vyjádřil.

Je to první fáze procesu, který teoreticky může skončit až před Soudním dvorem EU. Komise ke svému kroku podle tiskové zprávy přistoupila po výměně informací s německými úřady a po zevrubném právním zhodnocení německých opatření. Zavedení minimální mzdy v Německu (tzv. MiLog) komise plně podporuje, ale její aplikaci na veškeré podnikání v dopravě přes německé území má za nepřiměřené omezení svobody poskytování služeb a volného pohybu zboží.

Plošná minimální mzda platí v Německu od začátku roku. Německé ministerstvo práce zákon vykládá tak, že na 8,50 € (235 Kč) za hodinu mají nárok všichni zaměst-nanci po tu dobu, kdy pracují na území Německa, včetně řidičů dopravních firem z jiných zemí. Ti by u sebe měli mít odpovídající doklady dokazující, že takové peníze skutečně berou. Pokuty se mohly pohybovat až v desetitisících €. Dopravci ze zemí z východu unie, kteří výklad mají za diskriminační, se proti německému postupu začali hlasitě ozývat hned od ledna. Polsko se kvůli tomu obrátilo přímo na Evropskou komisi.

Dopravci rozhodnutí komise vítají

Sdružení ČESMAD Bohemia postup Evropské komise přivítalo. Rozhodnutí je podle něj výsledkem mezinárodního tlaku, na jehož organizaci se podílela všechna sdružení zastupující dopravce v zemích s nižšími úrovněmi mezd, než mají západní státy, a také mnoho politiků. „Ještě nejásám, ale určitě je verdikt pro nás velkým povzbuzením. Je důležitý pro mě jako majitele velké dopravní firmy i pro mé kolegy a samotné sdružení, protože rozhodnutí je v souladu s odmítavým postojem, který většinově ČESMAD Bohemia zastává a prosazuje. Nesmíme teď v tvrdém, nicméně korektním tlaku polevit. Těší mě, že naši politici tuto záležitost vnímají jako politické téma,“ řekl prezident sdružení Vladimír Starosta.

Následující měsíce podle sdružení ukáží, jaké reflexe bude Spolková republika Německo schopna a zda uzná zjevnou nepřiměřenost aplikace vlastního zákona. „Pro všechny je poučením, jak narychlo a bez jakéhokoliv informování svých zahraničních partnerů může i obdivovaná administrativa přijít s nebezpečným experimentem. Podobným směrem hledí i Francouzi, kteří vyčkávají, jak to dopadne v Německu, a chuť se přidat mohou mít i další,“ uvedlo sdružení v tiskové zprávě. Německo bude mít nyní dva měsíce na to, jak zareaguje na výtky Evropské komise. „Pro nás tato kauza v žádném případě nekončí, naopak je teď velmi důležité, aby i pro SRN byly protiargumenty dost silné a zákon byl korigován. Také bychom chtěli slyšet, že je vyhlášeno moratorium na veškerou kontrolní činnost v této věci, dokud nepadne finální rozhodnutí,“ uvedl generální tajemník Sdružení ČESMAD Bohemia Vojtěch Hromíř.

„Je třeba také poděkovat naší politické reprezentaci, která ve shodě s námi prosazovala negativní postoj k německému opatření. I přispěním pana premiéra, ministryně práce a sociálních věcí a jejího úřadu, ministerstva dopravy, našich europoslanců, paní komisařky Jourové a dalších našla komise správný postoj. Nadarmo nebyl ani protest, který jsme s Poláky, Maďary, Rumuny a Litevci organizovali v Bruselu před Evropským parlamentem,“ dodal. Čeští dopravci i jejich zahraniční kolegové se podle něj od ledna nacházejí ve složitém postavení, kdy v daných podmínkách nejsou schopni ani při dobré vůli německý zákon naplnit.

Zatím se nekontroluje tranzit

Německá strana počátkem února souhlasila s tím, že odpovídající postup zatím od řidičů tranzitujících cizích kamionů a jejich zaměstnavatelů vyžadovat nebude. Proti tomuto vývoji ale zase v Německu začaly protestovat dopravní odbory.Podle stanoviska komise zveřejněného minulý týden vytváří uplatnění zákona na tranzitní a určitou mezinárodní dopravu neúměrné administrativní překážky, které brání správnému fungování vnitřního trhu EU. Podle názoru komise existují přijatelnější opatření, která zajistí odpovídající sociální ochranu zaměstnanců, spravedlivou soutěž a umožní volný pohyb zboží a služeb.

Rezort dopravy rozhodnutí komise vítá

Ministerstvo dopravy ČR rozhodnutí Evropské komise, která minulý týden zahájila řízení pro porušení pravidel (tzv. infringement) ve věci minimální mzdy zavedené od začátku letošního roku v Německu, uvítalo. Ministr dopravy Dan Ťok jednal podle tiskového oddělení MD už na začátku února o mzdové legislativní úpravě s německým ministrem Alexanderem Dobrindtem s tím, že Německo do doby objasnění právních otázek nebude kontrolovat tranzitní dopravce a dopravce mířící do německých přístavů. „Platná úprava je značně byrokratická a má dopad ze-jména na naše střední a malé podnikatele. Věřím, že výsledky řízení přinesou odpovědi na nevyjasněné otázky, ochrání zájmy podnikatelů a určí konečná pravidla pro dopravce,“ uvedl k rozhodnutí komise ministr Dan Ťok.

SPD a BGL pro důslednou kontrolu minimální mzdy

Jiného názoru než Evropská komise jsou však mnohé zainteresované strany v Německu. „Musíme jednat bez odkladu. Je třeba zavést moderní oznamovací a kontrolní systém.“ Na tomto závěru se krátce před rozhodnutím komise shodli účastníci zasedání pracovní skupiny expertů na dopravní politiku německé sociálně-demokratické strany SPD, spolkového svazu spedice a logistiky BGL, zástupců odborů pracovníků celních služeb a dopravních odborů Ver.di. Prezident BGL Karlheinz Schmidt politikům zdůraznil, že zavedení institutu minimální mzdy pro domácí i přeshraniční dopravu u německých i zahraničních firem je nezbytné pro budování spravedlivého konkurenčního prostředí. Na konkrétních příkladech ukázal, že zahraniční subjekty stále častěji provozují své vozové parky přímo na německém trhu, přitom však dodržují mnohem mírnější platové a sociální předpisy svých mateřských zemí.

Sociální demokraté jsou připraveni zavedení elektronického oznamovacího a kontrolního systému politicky podpořit. Vzorem může být již fungující e-portál pro správu mýtného, případně podobné systémy pro kontrolu daně z přidané hodnoty v některých členských zemích Evropské unie. Především je třeba zajistit, aby zahraniční dopravci své jízdy mohli německé celní správě oznamovat rychle a jednoduše. Silniční hlídky celní správy by měly mít pří-stup k potřebným datům, aby v případě zjištěných nesrovnalostí mohly začít okamžitě jednat.

(čtk/lan)

http://ec.europa.eu/index_cs.htm

www.bgl-ev.de

spinner