Logistika a export

Na dopravu a logistiku dopadají problémy s exportem

Na dopravu a logistiku dopadají problémy s exportem

Sotva se česká ekonomika začala v posledních měsících oživovat a zlepšení pociťoval také obor dopravy a logistiky, objevují se obzoru další mračna. Na poplach nyní bijí exportéři, kteří již pociťují důsledky konfliktu na Ukrajině, sankcí vůči Rusku a války na Středním východě. Český export podle nich potřebuje státní podporu ve stejné míře, jakou poskytují svým vývozcům pro obchodování v rizikových oblastech ostatní vyspělé země.

Exportéři se proto obrátili na vládu s výzvou podpořit vývoz formou „úvěrování solidních zákazníků a kvalitních projektů“. Výzvu zveřejnili minulý týden v Praze. Za vývozní firmy se postavily Svaz průmyslu a dopravy ČR s jeho Platformou exportérů a Hospodářská komora ČR. Vláda by měla podle nich více podporovat exportéry, kteří jsou zasaženi nepříznivým politickým a ekonomickým vývojem v řadě tradičních teritorií. „Jediné, co exportéři žádají, jsou stejné podmínky, jaké mají v souboji o zakázky jejich zahraniční konkurenti. Všechny vyspělé země pomáhají zákazníkům svých exportérů získávat úvěry. Do některých teritorií je bez toho téměř nemožné dodávat,“ řekl na tiskové konferenci viceprezident Svazu průmyslu a dopravy ČR Radek Špicar.

Export potravin klesá, dopravci počítají škody

Na dotaz Dopravních novin Radek Špicar uvedl, že již nyní má svaz k dispozici informace o vznikajících ztrátách u dopravců. „Týká se to zatím zejména dopravních firem převážejících ovoce, kde začalo embargo platit nejdříve, ale také další komodity. Zákaz importu, který Rusko zavedlo od 1. srpna, zahrnuje již mnohem širší škálu potravin, veškeré ovoce, zeleninu, maso, drůbež, ryby, mléko a mléčné výrobky. To se projevilo v poklesu příjmů většího počtu dopravních firem,“ vysvětlil Radek Špicar.

Propočty dopadů na dopravce jsou však podle něj poměrně složité. V případě nákladní silniční dopravy směrem na východ působí několik tisíc našich dopravních firem, které k tomu využívají desítky tisíc vozidel. „Řada firem proto nyní zkoumá možnosti uplatnění svých volných kapacit na západních trzích, v takových zemích, jako je Německo, Francie a Belgie, kde je ovšem v oblasti nabídky dopravních služeb trh velmi zaplněn,“ dodal Radek Špicar.

Problémy nyní očekává i letecká doprava, kde narůstají obavy z možného vývoje. Již v srpnu ruské úřady avizovaly, že by mohly v reakci na sankce Evropské unie vedle uzavření sibiřských leteckých koridorů zakázat i charterové lety západních společností a uzavřít vzdušný prostor pro ukrajinská letadla. Opatření by zvýšilo náklady u letů do Asie nejen aeroliniím, ale návazně i dalším dopravcům a spedičním firmám.

Průzkum ukázal obavy exportérů

Členské firmy Svazu průmyslu a dopravy ČR nejsou spokojeny s dostupností exportního financování a pojištění poskytovaných státními Českou exportní bankou (ČEB) a Exportní garanční a pojišťovací společností (EGAP). Svaz provedl mezi svými členy exkluzivní šetření, z něhož vyplynulo, že více než dvě pětiny z nich (43 procent) vyjadřují obavy z dostupnosti exportního financování a pojištění ČEB a EGAP. Z toho pětina vyjadřuje zásadní obavy nepříznivých vlivů v souvislosti s financováním jejich exportu. Více než polovina firem (55 procent) poukazuje na to, že jejich export bude ovlivněn omezením poptávky v Německu. Téměř tři čtvrtiny exportérů (72 procent) hovoří o tom, že je ovlivní konflikt na Ukrajině a sankce vůči Rusku, z toho export téměř třiceti procent respondentů bude ovlivněn zásadně. Za rizikový faktor firmy označují právě otázku financování a pojištění.

„Je třeba urychleně řešit financování exportu“

Podle exportérů jsou české podniky v řadě zemí znevýhodněny. Zatímco například německá státní pojišťovna pojišťuje splatnost úvěrů do Běloruska z 95 procent, český EGAP má nastaven limit 85 procent. Zpřísňují se také podmínky úvěrů a pojištění. Úvěrování ČEB se za rok 2014 objemově snížilo. „Výrazně oceňujeme velké posílení ekonomické diplomacie, během posledního roku vidíme velkou podporu ze strany prezidenta republiky i členů vlády. Nyní je však potřeba urychleně řešit financování exportu,“ zdůraznil na tiskové konferenci prezident Hospodářské komory ČR Vladimír Dlouhý.

Pavel Toman

spinner