Evropská unie

IRU vítá dohodu Rady o hmotnostech a rozměrech vozidel

IRU vítá dohodu Rady o hmotnostech a rozměrech vozidel

Mezinárodní unie silniční dopravy IRU uvítala minulý týden dohodu Rady Evropské unie na politické úrovni ohledně změn rozměrů a hmotností nákladních vozidel, z níž vyplývá, že ekologicky šetrná nákladní vozidla a autobusy je třeba z hlediska bezpečnosti zavádět raději dříve než později. Tato dohoda podle dopravců nejen dláždí cestu bezpečnějším a ekologičtějším vozidlům, ale podnítí i větší využívání alternativních paliv a umožní navrhovat nově kabiny nákladních vozidel s lepším výhledem a také s novou, bezpečnější konstrukcí, která sníží riziko tragických následků v případě čelní srážky.

„Text, na němž se Rada dohodla, klade dobrý základ pro konstruktivní vyjednávání s Evropským parlamentem. Doufám, že toto jednání začne brzy, a věříme, že osmileté období pro zavedení nových kabin bude ještě zkráceno,“ uvedl hlavní delegát IRU při Evropské unii Michael Nielsen. Politická dohoda potvrzuje použití aerodynamických klapek v zadní části nákladních vozů, které zlepší aerodynamiku a přispějí ke snížení spotřeby pohonných hmot, tudíž i k menším emisím CO2 a k úbytku dalších toxických emisí. Dohoda rovněž umožňuje zvýšení hmotnosti o 1,5 tuny pro autobusy, které tak budou moci profitovat z již dostupných ekologických řešení pro alternativní pohonné systémy, a to bez kompromisních řešení vedoucích ke snížení přepravní kapacity. Podobně dohoda také potvrdila možnost zvýšení hmotnosti o jednu tunu pro některá nákladní vozidla poháněná právě motory na alternativní paliva.

„Je životně důležité, aby odvětví silniční dopravy byly poskytnuty nástroje, které mu umožní neprodleně lépe plnit jeho povinnosti v oblasti životního prostředí a zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Pobídky by měly být poskytovány s cílem usnadnit zavádění novějších, ekologicky šetrnějších vozidel. Jsem optimista a věřím, že výrobci vozidel budou na výzvy reagovat a rychle nabídnou další vylepšená vozidla, která Evropa potřebuje,“ dodal Michael Nielsen. Tato dohoda však především vede ke změně v dosavadní pozici Evropské unie ohledně velkých souprav, tzv. evropského modulárního systému či eco-kombi vozidel. Na základě právního výkladu Evropské komise by mělo být možné používání těchto vozidel v členských zemích EU a v přeshraniční dopravě, pokud se na tom dvě sousední země shodnou.

Právě v tomto bodě však má ze směru, kterým se jednání ubírá, obavy zástupce generálního tajemníka Sdružení ČESMAD Bohemia Ing. Jan Medveď. „Jakýkoliv pokrok v jednáních vedoucí k povolení provozu větších a těžších vozidel samozřejmě vítáme. Mám však obavu, že pokud bude výsledná směrnice schválena podle navrhovaných ustanovení, bude provoz větších vozidel v Evropě omezen pouze na dvě sousední země, které uzavřou bilaterární dohodu. Účastníci jednání i komisař Siim Kallas sice tvrdí, že takto by tomu být nemělo a jízda bude možná i do dalších zemí, které provoz těchto vozidel povolí, ale ze stávající formulace to nevyplývá. Jednodušší a jasnější by proto bylo uvést, že provoz těchto vozidel bude možný v zemích, které ho povolí. Navíc evropský modulární systém je i logickým vývojem silniční dopravy a přispěje k ekologizaci dopravy. Proto bych očekával aktivní podporu jeho zavádění,“ uvedl Jan Medveď.

Podrobné informace o jednání i o navrhovaných opatřeních včetně časového harmonogramu jednotlivých kroků jsou uvedeny na internetových stránkách Rady Evropské unie.

(lan)

www.iru.org

www.consilium.europa.eu

spinner