TEN-T Days 2015

Investice do infrastruktury podpoří ekonomiku i zaměstnanost

Investice do infrastruktury podpoří ekonomiku i zaměstnanost

Ve dnech 22. a 23. června se v lotyšské metropoli Rize uskutečnila konference TEN-T Days 2015 zorganizovaná Evropskou komisí ve spolupráci s lotyšským předsednictvím Evropské unie. Součástí setkání byl i podpis deklarace o implementaci projektu Rail Baltica, který podepsali ministři Finska, Estonska, Litvy, Lotyšska a Polska.

Konference TEN-T Days se zúčastnili ministři dopravy dvanácti členských zemí Evropské unie, jejich náměstci a na tisíc představitelů předních firem a institucí, jež mají co do činění s dopravou či výstavbou infrastruktury. Transevropské sítě (TEN-T) jsou jádrem unijní infrastrukturní politiky a jejich cílem je uzavřít mezery dopravními sítěmi jednotlivých členských států, odstranit úzká hrdla a překonat technické bariéry. Konference v Rize se soustředila na výzvy, jež s sebou budování TEN-T přináší především v oblasti hledání nových řešení pro financování. „Musíme nyní spojit síly, abychom transevropské dopravní sítě uvedli v realitu. Základem pro náš budoucí pokrok je implementace pracovních plánů, včetně klíčových přeshraničních projektů. Apeluji na všechny aktéry, národní i regionální, veřejné i soukromé, aby co nejlépe využili Fondu pro propojování Evropy (CEF) a nového Evropského fondu pro strategické investice. V tomto smyslu doporučení vypracovaná v tzv. Christophersenově, Bodewigově a Secchiho zprávě (ta identifikuje infrastrukturní priority a investice potřebné pro TEN-T do roku 2030; pozn. red.) hrají životní roli v přilákání nezbytných soukromých investic,“ řekla na konferenci evropská dopravní komisařka Violeta Bulc.

Projekt Rail Baltica spojí baltská města s Evropou

„Jsem potěšen, že inovativní a soudržný rozvoj infrastruktury a způsob jejího financování zaujaly významné místo na této konferenci. Rail Baltica je vynikajícím příkladem takové soudržné infrastruktury. Spojí nejen hlavní baltská města s evropskými prostřednictvím normálního evropského rozchodu železnice (dláždí cestu pro nová řešení mobility v osobní i nákladní dopravě), ale může být také označena jako symbolické znovupropojení baltského regionu s jádrem Evropy. Jsme proto šťastní, že deklarace o projektu Rail Baltica byla úspěšně zakončena všemi klíčovými subjekty,“ řekl ministr dopravy Lotyšska Anrijs Matiss. Podpis deklarace o implementaci projektu Rail Baltica byl jedním z přímo viditelných výsledků setkání v Rize. Vedle toho se také evropská komisařka Violeta Bulc a ministři západních balkánských zemí shodli na orientačním rozšíření sítě ústředních koridorů na západním Balkáně. A mandát pro koordinátory koridorů bude rozšířen i na tento region.

Evropská komise na konferenci také představila výsledky studie o dopadu vybudování hlavních evropských koridorů na ekonomiku a společnost. Hrubý domácí produkt se v jejich důsledku má zvýšit o 1,8 procenta a má vzniknout deset milionů pracovních míst, a to do roku 2030. A naopak, pokud by hlavní koridory nebyly dobudovány, mělo by to na ekonomiku i zaměstnanost negativní dopad.

Výbor fondu CEF bude rozhodovat o podpoře projektů

Již 10. července má výbor fondu CEF hlasovat o projektech, které byly vybrány pro alokaci prostředků z fondu. Na zlepšení evropského dopravního spojení je v něm k dispozici 11,9 miliardy €. Preferovány mají být projekty orientující se na dopravu po železnici. O podporu z tohoto zdroje žádá také například společný podnik Litvy, Lotyšska a Estonska RB Rail.

(lan)

spinner