​Cílem Pražské deklarace je snížit počet obětí dopravních nehod

​Cílem Pražské deklarace je snížit počet obětí dopravních nehod

16.5. - Ministři dopravy členských států Visegrádské čtyřky společně se zástupci Rakouska, Slovinska a Evropské komise jednali v Praze o bezpečnosti silničního provozu. Na společném setkání, které bylo vyvrcholením českého předsednictví V4 v oblasti dopravy, byla přijata Pražská deklarace, jejímž cílem je snížit počet obětí dopravních nehod na silnicích a spolupracovat při zajišťování bezpečnější mobility občanů.

Denně zemře na evropských silnicích 70 lidí právě z důvodů bezohledné či neopatrné jízdy. Signatáři Pražské deklarace, zástupci členských států Visegrádské čtyřky společně se zástupci Slovinska, se zavázali společně usilovat o snížení počtu smrtelných dopravních nehod o 50 procent a vážných dopravních nehod o 40 procent do roku 2020, oproti roku 2010.

Jednání bylo věnováno zejména organizaci a financování preventivních programů, vzdělávání řidičů a dopravní výchově. Tématem byly také postihy protiprávního jednání v silničním provozu a přeshraniční výměna informací o přestupcích. Všechny zúčastněné země také řeší způsob, jak přistupovat k rizikovým skupinám silničního provozu, kterými jsou začínající řidiči a řidiči s přestupkovou recidivou, tedy ti, kterým byl udělen zákaz řízení.

„Při jednání jsem si ověřil, že námi navrhovaná novelizace bodového systému je něco, co se v okolních státech osvědčilo a povzbudilo mě to v tom, že budeme námi navržený přístup dále rozvíjet. Pevně doufám, že získáme širokou podporu v návrhu, který chce postihovat piráty silnic a chránit slušné řidiče,“ okomentoval jednání ministr dopravy Dan Ťok. Mladí řidiči by podle záměru ministerstva měli po dobu prvních dvou let od získání řidičského oprávnění sníženou maximální bodovou hranici na polovinu, tedy na 6 bodů. Ministerstvo ještě tento návrh bude probírat s odbornou veřejností i na semináři se zákonodárci.

České ministerstvo dopravy představilo také projekt REPADO, který se zaměřuje na snižování recidivy u pachatelů trestných činů a přestupků v dopravě a prošel v letech 2010-2015 pilotním testováním. V rámci pilotáže probíhala zejména spolupráce s odsouzenými řidiči, kteří páchali trestnou činnost v dopravě; prvopachateli středně závažných přestupků, kteří nejsou odsouzeni k výkonu trestu a s běžnou populací, zejména vybodovanými řidiči, nebo řidiči, kteří neprošli dopravně-psychologickým vyšetřením.

Země V4 se na jednání také ohradily proti opatřením některých členských států Evropské unie v sociální oblasti, která ovšem výrazně znevýhodňují dopravce z jiných zemí EU. „Některé země například chtějí znemožnit spát řidičům v kamionech. To není ani tak otázka sociálního dumpingu, jako spíše otázka porušování principu volného pohybu osob a zboží. My se proti tomu chceme jasně vymezit,“ uvedl po jednání ministr Ťok. „Dohodli jsme se, že naše společné stanovisko k těmto normám předáme v nejbližších týdnech eurokomisařce Violetě Bulc. Kromě zemí V4 máme v této věci podporu dalších 11 států,“ dodal Ťok.

(tj)

spinner