DN č. 21 - Silniční, Autobusová doprava, Přeprava nadrozměrných nákladů, vychází 11. 10., uzávěrka již 20. 9. ! 

Česko a Rakousko uzavřou smlouvy o přeshraničním propojení dálnic do Vídně a Lince

Česko a Rakousko uzavřou smlouvy o přeshraničním propojení dálnic do Vídně a Lince

14.9. - Dokončení jihočeské dálnice D3 a propojení s rakouskou S10 nebo obchvat Mikulova na D52 a spojení s dálnicí A5 byly hlavními tématy jednání ministra dopravy Dana Ťoka s rakouským ministrem Norbertem Hoferem ve Vídni. K oběma dálničním spojením by měly být sjednány mezistátní smlouvy. Dan Ťok také zopakoval požadavek několika členských států EU na vynětí mezinárodní dopravy z aplikace obecné směrnice o vysílání pracovníků v rámci tzv. Balíčku mobility.

LJihočeská D3 je v současnosti nejrozestavěnější dálnicí, pokračuje stavba 19 kilometru dálnice, na kterou navážeme brzy výstavbou dalších bezmála 20 kilometrů, na hranicích s Rakouskem chceme být v roce 2024,“ uvedl ministr dopravy Daň Ťok s tím, že nyní probíhají jednání expertů s cílem připravit smlouvu o propojení dálnice D3 s rakouskou S10. Stejně tak je v jednání smlouva o propojení dálnice D52 s rakouskou A5.

„Dnes máme nově vydané územní rozhodnutí pro obchvat Mikulova na D52, takže můžeme začít vykupovat pozemky a požádat o stavební povolení, abychom mohli začít v roce 2020 stavět,“ dodal ministr s tím, že další úseky z Mikulova směrem do Brna budou navazovat v dalších letech.

Kromě silničního spojení hovořili ministři i o železnici. Zástupci obou zemí podporují zkracování jízdní doby mezi Prahou a Vídní i mezi Brnem a Vídní. Oproti současnosti by jízdní doba měla být do roku 2025 redukována o více než 15 minut, tedy na tři hodiny a 45 minut.

Rakouské předsednictví EU má pomoci při řešení pravidel vysílání pracovníků

Česká republika je podle ministra Dana Ťoka zklamaná, že mezi členskými státy nedošlo doposud k žádné dohodě v otázce balíčku mobility. Zásadní prioritou je vynětí mezinárodní dopravy z aplikace obecné směrnice o vysílání pracovníků. Obecná pravidla vysílání pracovníků není vhodné aplikovat na dopravu s ohledem na její vysoce mobilní charakter.

Další z priorit je umožnit čerpat dvě zkrácené týdenní doby odpočinku za sebou ve spojení s povinným návratem domů nebo do provozovny dopravce ve lhůtě čtyř týdnů s tím, že zkrácené doby odpočinku by řidič vyrovnal doma v rámci prodloužené týdenní doby odpočinku spolu se svou rodinou.

„Je nežádoucí požadovat po řidičích trávit 45 a více hodin na dálničním odpočívadle nebo v motelu, když tento čas může řidič trávit delším odpočinkem v rámci svého sociálního zázemí. V tomto případě je ČR ochotna přistoupit ke změně nařízení s ohledem na rozhodnutí Evropského soudního dvora ve věci zákazu trávení běžného týdenního odpočinku v kabině vozidla,“ řekl Dan Ťok.

Rakouské předsednictví zahájilo sérii dvoustranných a vícestranných jednání se všemi členskými státy, a následně představí nový kompromisní návrh k diskusi na pracovní skupině Rady pro pozemní dopravu. Následně proběhne diskuse a schvalování je naplánováno na prosinec letošního roku.

(mna)

Foto: MD

spinner