Novela zákona o silniční dopravě

Podnikatelé v silniční dopravě musí zažádat o novou koncesi

Podnikatelé v silniční dopravě musí zažádat o novou koncesi

Nejpozději do 31. května příštího roku si podnikatelé v silniční dopravě musí zažádat o změnu rozsahu podnikání. Pokud tak neučiní, bude jejich podnikání omezeno na dopravu s vozidly do 3,5 tuny či vozidly určenými pro přepravu maximálně devíti osob. Minulý týden to uvedl ředitel odbo-ru silniční dopravy Ministerstva dopravy ČR Ing. Ladislav Němec.

Povinnost vyplývá z novely zákona o silniční dopravě, která reaguje na tak zvaný silniční balíček – nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1071–3/2009. Cílem novely je mimo jiné doplnění a upřesnění skutkových podstat správních deliktů, aktualizace podmínek přepravy nebezpečných věcí a zpřesnění institutu vybírání kaucí.

Důležitou novinkou je to, že namísto původních jedenácti druhů živností „Silniční motorová doprava“ se koncesovaná živnost od 1. června nově člení jen na čtyři druhy: 1) nákladní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti přesahující 3,5 tuny, jsou-li určeny k přepravě zvířat nebo věcí, 2) osobní provozovaná vozidly určenými pro přepravu více než devíti osob včetně řidiče, 3) nákladní provozovaná vozidly nebo jízdními soupravami o největší povolené hmotnosti nepřesahující 3,5 tuny, jsou-li určeny k přepravě zvířat nebo věcí a 4) osobní provozovaná vozidly určenými pro přepravu nejvýše devíti osob včetně řidiče. Novela tak nahradila původní členění na vnitrostátní a mezinárodní nákladní dopravu, příležitostnou vnitrostátní osobní, příležitost-nou mezinárodní osobní a další.

„Vzhledem k této změně musejí dopravci v rámci přechodných opatření zažádat do jednoho roku o změnu koncese. Protože zákon je účinný od 1. června, musejí tak učinit nejpozději do 31. května roku 2013. Pokud nezažádají včas, bude jim koncese automaticky převedena na dopravu s vozidly do 3,5 tuny, respektive s vozidly pro maximálně devět osob,“ upozornil Ladislav Němec. Pokud dopravce provozuje dopravu jen s vozidly do 3,5 tuny, nemusí o nic žádat, změna bude provedena automaticky.

Podmínka trvalého usazení

Nově je do legislativy implementována také podmínka řádného a trvalého usazení v České republice. „Každý, kdo chce získat koncesi nebo je jejím držitelem, zde musí mít sídlo s potřebnými prostorami, s dokumenty a doklady, které musejí být k dispozici pro případnou kontrolu. Musí také disponovat jedním nebo více vozidly registrovanými v dané zemi a účinně a nepřetržitě vykonávat administrativní činnost vztahující se k vozidlům,“ uvedl Ladislav Němec. Cílem opatření je podle něj zabránit působení firem, které mají v dané zemi pouze P. O. Box.

„Koncesi pro provozování dopravy velkými vozidly tak lze udělit pouze právnické osobě se sídlem na území České republiky či fyzické osobě s trvalým pobytem na jejím území nebo obdobným pobytem na území jiného členského státu Evropské unie,“ dodal.

Ztráta dobré pověsti

Aby získal koncesi, musí dopravce vedle řádného a trvalého usazení také prokazovat dobrou pověst, finanční způsobilost a odbornou způsobilost.

Nová je skutečnost, že u dobré pověsti jsou již přesně uvedeny případy, ve kterých je třeba zahájit jednání o odebrání dobré pověsti. Správní úřad má sice stále možnost dobrou pověst nakonec neodebrat, ale musí své rozhodnutí přesně zdůvodnit.

„K porušení dobré pověsti však nemusí dojít pouze v České republice. Pokud například německý kontrolní orgán zjistí, že český dopravce porušil předpisy tak, že se to neslučuje s dobrou pověstí, požádá nás, abychom dobrou pověst firmě odebrali. Naše rozhodnutí pak musíme zaznamenat do evropského rejstříku podnikatelů v silniční dopravě,“ uvedl Ladislav Němec. „Možnost odebrání dobré pověsti by dopravci skutečně neměli podceňovat, protože v důsledku může vést až k likvidaci firmy. V důsledku ztráty dobré pověsti totiž dochází k odebrání koncese,“ zdůraznil.

Vozový park do padesáti vozidel

Podmínku odborné způsobilosti firma splňuje, pokud je odborně způsobilý zástupce podnikatele. „Primárně by to měli být zaměstnanci nebo ty osoby, které mají skutečnou přímou vazbu k podniku, případně sám podnikatel. Avšak firmy s menším počtem vozidel mohou mít i odpovědného zástupce na smlouvu. Ten může řídit celkem až čtyři firmy, pokud počet jejich vozidel nebude dohromady větší než padesát,“ řekl Ladislav Němec.

Osvědčení odborného zástupce

Odborná způsobilost se prokazuje na živnostenském úřadě osvědčením o odborné způsobilosti, které vydává dopravní úřad na základě úspěšně složené zkoušky za podmínek stanovených předpisem Evropské unie nebo orgán jiného členského státu.

„Původně se zkouška skládala pro konkrétní druh dopravy, od loňského prosince však již jen pro osobní a nákladní dopravu,“ řekl Ladislav Němec. Osvědčení lze získat již pouze zkouškou, uznávání vysvědčení o státní nebo maturitní zkoušce vybraných studijních oborů bylo zrušeno.

„Zde je však zásadní přechodné ustanovení zákona o silniční dopravě. Osoby, které vykonávaly funkci odpovědného zástupce na základě vysvědčení o maturitní nebo státní zkoušce z daného oboru a vykonávaly ji k 1. červnu letošního roku anebo měly koncesi pro dopravu k tomuto datu, si mohou do dvou let zajít na dopravní úřad a nechat si osvědčení vystavit. Později už to nebude možné, a pokud tak neučiní, po 31. květnu roku 2014 jejich odborná způsobilost zanikne. Vydání nového osvědčení je bez poplatku. U těch, kteří získali osvědčení na základě zkoušky složené před dopravním úřadem, se nic nemění,“ uvedl Ladislav Němec.

Nová legislativa se však dotkla i osob, které získaly osvědčení na základě zkoušky, v jejich případě příjemně. „Ti odpovědní zástupci, kteří měli zkoušku například jen pro vnitrostátní nákladní dopravu, si mohou také zajít na dopravní úřad a ten jim automaticky osvědčení vymění za osvědčení pro nákladní dopravu. De facto se jim takto zvýší jejich odbornost. A totéž se týká těch, kteří působí v osobní dopravě. V tomto případě však není stanoveno žádné časové omezení – o výměnu mohou zažádat kdykoli a osvědčení jim bude do třiceti dnů vyměněno,“ dodal Ladislav Němec. Výměna je rovněž bez správního poplatku.

Sazby finanční způsobilosti se snížily

Finanční způsobilost je nově stanovena v eurech – ve výši devíti tisíc na první vozidlo a pěti tisíc € na každé další. Vzhledem k tomu, že kurz se fixuje vždy k 1. říjnu předchozího roku, vychází přepočet na 223 902 Kč a 124 390 Kč, což je výrazně méně než dosavadních 330 tisíc Kč a 180 tisíc Kč.

Kauce se již týkají všech

Nově byly upraveny také kauce. Zatímco dříve se udělovaly pouze zahraničním dopravcům, nově je lze udělit i tuzemským. „Konkrétně v tom případě, kdy je důvodné podezření, že se dopravce bude vyhýbat projednání nebo že by vymáhání sankce bylo spojeno s velkými náklady, případně nebylo vůbec možné. Původně byla maximální výše kauce 50 tisíc Kč, nyní je to již dvojnásobek – 100 tisíc Kč,“ vysvětlil Ladislav Němec.

Další změny

Změny se dále dotkly eurolicencí, jejichž platnost je stanovena až na deset let. Nová je i jednotná sazba správního poplatku za jejich vydání – za eurolicenci tisíc Kč, za opis 200 Kč.

„Podnikatelé také musejí používat vozidla registrovaná v České republice. To sice platilo i dříve, ale nebyly stanoveny sankce, které jsou nyní již k dispozici,“ řekl Ladislav Němec.

Vzniknout má podle něj také již zmíněný rejstřík podnikatelů v silniční dopravě, kde budou uvedeny všechny podstatné informace o dopravních společnostech, včetně jejich zástupců, vozového parku či údajů o případných sankcích za správní delikty či trestné činy. Část rejstříku bude veřejně dostupná.

Milan Frydryšek

spinner