​Bez peněz navíc na mzdy hrozí kolaps dopravy

​Bez peněz navíc na mzdy hrozí kolaps dopravy

Bez navýšení peněz na mzdy řidičů autobusů hrozí podle dopravců kolaps dopravy v Ústeckém kraji. Firmy jsou schopny ze svého hradit nárůst platů nařízený vládou po dobu nejvýše tří měsíců. Odbory jsou připraveny vyhlásit stávku, pokud nebude rychle uzavřena dohoda s Ústeckým krajem. Po jednání v Teplicích to novinářům řekli minulý týden zástupci dopravců a odborářů.

Aktuální hrubá mzda řidičů je podle předsedy jablonecké základní odborové organizace BusLine Jiřího Kuchynky průměrně 21 000. Řidiči by si měli polepšit přibližně o 7800 Kč měsíčně. Podle dohody vlády a odborů se platy mají od ledna zvýšit zhruba o třetinu z nynějších 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč. Zvýšit a zavést se mají i další příplatky.

„Potřebujeme vědět, zda je politická vůle přidat peníze na mzdy řidičům, jaké je technicko-právní řešení (růstu mezd), o jak velkou sumu peněz půjde a jak časově rychle to proběhne,“ řekl dopravní ředitel společnosti Arriva Teplice Petr Havlík. „Pokud na tyto čtyři otázky dostaneme (od kraje) příznivé odpovědi, pak řidičům přidáme, naplníme jejich očekávání,“ řekl.

Pokud se dopravci s krajem nedohodnou, jsou dvě varianty řešení. „Buď nenaplníme očekávání řidičů, nepřidáme jim a budou následovat stávky a výpovědi. Nebo během dvou až tří měsíců nebude mít kdo jezdit, protože nám dojdou peníze,“ vysvětlil Havlík. Firma také může sebrat šoférům odměny a dát je do základního platu. „Pak by se nenaplnilo očekávání řidičů, že porostou mzdy,“ podotkl Petr Havlík.

Arriva vyčíslila náklady navíc na 14,2 milionu na rok. Nyní dostává od kraje na kilometr v průměru 25 až 26 Kč a růst mezd by představoval navýšení o tři koruny až 3,50 Kč na kilometr.

Společnost BusLine zajišťuje pro Ústecký kraj zhruba polovinu dopravní obslužnosti. „V listopadu nás kraj oslovil, abychom vyčíslili náklady na navýšení mezd. Když jsme to učinili, požádali jsme společným dopisem všech čtyř dopravců (kteří zajišťují autobusovou linkovou dopravu v kraji) o schůzku s hejtmanem, ale bylo nám odpovězeno, ať se obrátíme na vládu,“ uvedl předseda představenstva společnosti Radek Chobot.

Od navýšení mezd si dopravní společnosti podle ředitele společnosti Autobusy Karlovy Vary Zdeňka Suchana slibovaly stabilizaci v oboru. „Zatím situaci řešíme tak, že vyjednáváme se třemi odborovými organizacemi, které máme, ale máme na vyřešení situace pouze leden, dál to nepůjde,“ uvedl Zdeněk Suchan. Autobusy Karlovy Vary zajišťují zhruba čtvrtinu výkonů linkových autobusů v Ústeckém kraji. „Náklady navíc za rok jsou zhruba 20 milionů Kč,“ řekl Zdeněk Suchan.

Mezi odbory a dopravci žádné rozpory nejsou. „Chceme vědět, jestli kraj chce řešit situaci, kolik chce přidat a v jakém časovém horizontu, aby firmy mohly naplnit nařízení vlády. Pokud k tomu nedojde, sociální napětí poroste a většina šoférů je připravena vstoupit do stávky,“ řekl za odboráře Jiří Kuchynka.

Pro Ústecký kraj by navýšení mezd řidičům linkových autobusů znamenalo 75 milionů Kč ročně navíc. Kabinet Bohuslava Sobotky (ČSSD) přislíbil pomoc s financováním zvýšených nákladů na dopravu. Dopravní ředitel Arrivy Teplice upozornil, že nařízení vlády se týká i řidičů MHD.

(čtk)

spinner