​Covid snížil počet cestujících v jihomoravské veřejné dopravě

​Covid snížil počet cestujících v jihomoravské veřejné dopravě

21.2. - Koronavirová pandemie se v uplynulém roce promítla i do cestování veřejnou dopravou. Tržby Integrovaného dopravního systému Jihomoravského kraje klesly téměř o třetinu, řekl Květoslav Havlík, mluvčí společnosti Kordis, která v regionu koordinuje dopravu. Podle dřívějších údajů propad zažilo rovněž brněnské letiště, které odbavilo 86 089 cestujících, meziročně o 84 procent méně. Brněnská společnost Student Agency ve své tiskové zprávě uvedla, že za posledních 12 měsíců vyřídila téměř 20 000 požadavků na refundace u letenek.

Vyčíslit úbytek cestujících integrované dopravy podle Květoslava Havlíka kvůli přestupním tarifům nelze. Ukazatelem jsou tak nižší tržby. "Ztráty dorovnaly samosprávy, tedy kraj a jednotlivá města, které dopravu na svém území objednávají. Reagovali jsme i úspornými opatřeními, mírně jsme omezili provoz autobusů a vlaků. Delší dobu byl provoz podle prázdninových jízdních řádů, částečně přetrvává dosud. Omezena je večerní a noční doprava," popsal Květoslav Havlík.

S nedostatkem řidičů autobusů kvůli koronaviru se společnost nesetkala. Obecně to však zůstává problémem, protože řada řidičů mnohdy dosahuje důchodového věku a získání a udržení řidičských průkazů je podle Havlíka obtížné a nákladné.

S Českými dráhami loni na jaře celorepublikově cestovalo jen 10 procent obvyklého počtu lidí. V letních měsících zájem vzrostl na 70 procent. Nyní vlaky využívá asi polovina obvyklého počtu. "Vytíženost jednotlivých spojů od začátku pandemie neustále monitorujeme a dle objednávky Jihomoravského kraje operativně upravujeme. Stejně tak v případě dálkové dopravy průběžně upravujeme nabídky vnitrostátních i dálkových spojů s ohledem na epidemickou situaci," sdělila mluvčí státního dopravce Vanda Rajnochová.

Dodala, že s Jihomoravským krajem má společnost uzavřenou brutto smlouvu, kdy nese riziko tržeb objednatel. Ani České dráhy v souvislosti s koronavirem nezaznamenaly personální problémy.

Pandemie zásadně omezila také nabídku leteckých spojení a donutila společnosti vracet náklady. Firma Student Agency, která patří k největším prodejcům letenek v České republice, za posledních 12 měsíců vyřídila téměř 20.000 požadavků na refundace v objemu přibližně 250 milionů korun. Přístup leteckých společností se podle mluvčího Student Agency Aleše Ondrůje lišil.

"Mezi prvními leteckými společnosti, které začaly refundovat letenky a vracet peníze za zrušené lety, byly Qatar Airways, postupně se k nim přidaly Emirates, Air France, KLM, British Airways, American Airlines a Turkish Airlines. Naopak na druhém konci žebříčku jsou České aerolinie, které jsou stále ve stavu moratoria a refundace nevyplácejí aktuálně vůbec. Z nízkonákladových dopravců se nejhůře k vrácení peněz postavil dopravce SkyUp, který povoluje refundaci pouze podle podmínek tarifu letenky," uvedl Aleš Ondrůj.

Omezení letů se projevilo také na brněnském letišti, které loni odbavilo o 84 procent cestujících méně a skončilo ve ztrátě až 75 milionů korun. V uplynulém roce letiště sloužilo především pro nákladní lety, leteckou záchranou službu či policii. Chyběla rovněž letní sezona, která je pro regionální letiště klíčová. I přes kritický uplynulý rok je v plánu spustit novou pravidelnou linku do Kyjeva, kam by se mohlo začít létat v dubnu. "Dokončujeme poslední formality," řekl mediální zástupce Letiště Brno Jakub Splavec.

(čtk)

Foto: LAN

spinner